UTDienstenCFMLTSHNieuwsProces update over het Masterplan Sport en Cultuur

Proces update over het Masterplan Sport en Cultuur

Afgelopen jaar hebben we je geïnformeerd over een aantal projecten die vanuit het masterplan sport en cultuur van start zouden gaan. Deze projecten vormen de eerste stap in de uitbreiding van de sport- en cultuurvoorzieningen op de campus. De uitbreidingen zijn ingegeven door het huidige capaciteitsgebrek en door veroudering van een aantal voorzieningen. Inmiddels zijn we verder met de ontwikkelingen voor het watersportcomplex, de technische vernieuwingen in de Vrijhof en de upgrade van de foyer van de Vrijhof. Daarnaast zijn we bezig met de verkenning van de mogelijkheden voor extra tijdelijke voorzieningen voor sport- en cultuuractiviteiten, zoals een tijdelijke (aluminium) sporthal, een tijdelijke danszaal, en een extra krachtsportvoorziening. Hierna volgt een stand van zaken per project.

Hoe staat het met de lopende projecten?

Aanpassingen theatertechniek voor het Amphitheater en de Agorazaal
Vanuit Arbo-omstandigheden zijn er aanpassingen noodzakelijk aan de ophangsystemen voor theatertechniek. De aanpassingen maken het bedienen van de theatertechniek veiliger. De opdracht voor de realisatie is verstrekt en in juli wordt gestart met het plaatsen van de nieuwe techniek, zodat dit, als alles volgens plan verloopt, gereed is voordat de Kick In van start gaat.

Upgrade Vrijhof foyer
Onlangs is het eerste voorstel aan de werkgroep gepresenteerd en zijn de eerste impressies gedeeld. Vervolgens wordt bekeken wat dit plan in financieel opzicht betekent en op welke termijn de upgrade kan worden gerealiseerd.

Watersport complex
Gestart is met de ontwerpplannen  van het Watersportcomplex.  Zo is er een Programma van Eisen opgesteld  waarop de architect een ontwerp uitwerkt. We verwachten dat dit jaar de vergunningprocedure en aanbesteding doorlopen worden om vervolgens in het voorjaar van 2024 te gaan starten met de renovatie.

Tijdelijke sportzaal
Met de gemeente is besproken wat de wensen van de UT zijn voor de realisatie van een tijdelijke sportaccommodatie op het huidige beachveld óf op het campingterrein. Gebleken is dat dit vergunningstechnisch niet haalbaar is. Gekeken moet worden naar een alternatieve locatie op de campus of elders in de buurt van de campus, in afwachting van een mogelijk structurele uitbreiding van de sporthal.

Tijdelijke danszaal
Twee opties voor een tijdelijke dansfaciliteit worden momenteel beoordeeld op haalbaarheid in tijd en geld. Hierbij gaat het dan om een tijdelijke zaal op de parkeerplaats direct achter de Vrijhof en om aanpassing van gebouw Logica.

Extra voorziening voor krachtsport
Aan de gemeente is voorgesteld om deze voorziening te realiseren nabij het UTrack gebied. De gemeente heeft deze aanvraag nu in beoordeling.

Padelbanen
De wens om padelbanen te realiseren bij de tennisvelden kunnen we als UT helaas niet vervullen. Uit geluidsonderzoek is gebleken dat het realiseren van padelbanen niet bij de vereiste milieuvergunning past, vanwege overschrijding van de geluidsnormen.

Herijking masterplan sport en cultuur

Om aan de ambities, vraag en ruimtelijke behoefte van de UT en de hedendaagse eisen aan Sport- en Cultuurvoorzieningen te kunnen blijven voldoen is een forse inhaalslag en substantieel (investerings)programma noodzakelijk. Door de dienst Campus and Facility Management (CFM) is, in samenwerking met de Student Union, Apollo, Sport Umbrella Twente (SUT) en bureau Draaijer+partners, het afgelopen jaar een masterplan Sport en Cultuur opgesteld.

Hierboven is geschetst hoe het staat met de reeds lopende deelprojecten. Inmiddels is het voor een aantal andere deelprojecten noodzakelijk om de uitgangspunten nog eens tegen het licht te houden. Zo moeten we nu rekening houden met een gewijzigde instroomtendens van aankomende studenten bij de UT. Deze ligt het komende jaar lager dan oorspronkelijk werd verwacht. Financieel gezien zal dat de keuzes in het masterplan kunnen beïnvloeden. Daarnaast hebben we ook te maken met een aantal wijzigingen in de ruimtelijke kaders die we vanuit de gemeente meekrijgen. Zo stelt de gemeente hogere eisen – vergelijkbaar met permanente bouw – aan de tijdelijke huisvesting. Dit heeft een langere doorlooptijd en hogere kosten tot gevolg. Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuwe structuurvisie voor de campus, waarin eerder voorgestelde locaties niet meer (tijdelijk) bebouwd mogen worden. Ook lijken aspecten als cultuurhistorie zwaarwegender ten opzichte van eerdere uitgangspunten. Om afwegingen over de verder geplande renovatie en uitbreiding voor Sport & Cultuur goed te kunnen maken, werken we samen met bureau Draaijer+partners de komende vier maanden aan een herijking van het masterplan Sport en Cultuur. Naar verwachting zal deze na september van dit jaar ter besluitvorming aan het College van Bestuur worden voorgelegd. Onderwerpen die hier onder andere in aan de orde zullen komen zijn het realiseren van een uitbreiding van de huidige sporthal, de upgrade van de bestaande sporthallen en voorstel voor renovatie van het huidige binnen zwembad gebaseerd op de eisen voor recreatief gebruik door de UT community, een Body & Mind centrum in de Paviljoenzone en een programma van eisen voor renovatie van de Vrijhof.

Meer informatie

Bij vragen over de ontwikkelingen in het kader van het masterplan Sport en Cultuur kun je terecht bij Gijs Verburg, Ingrid Bos en Evelien Bril.

Algemene informatie over de lange termijn huisvestingsstrategie van de UT is te vinden op www.utwente.nl/ltsh