HomeNieuwsUT behoudt tweede plek in Keuzegids Masters, vier Topopleidingen

UT behoudt tweede plek in Keuzegids Masters, vier Topopleidingen

De Universiteit Twente heeft haar tweede plek in de Keuzegids Masters behouden, zo blijkt uit de nieuwste publicatie van de studiekeuzegids. De Keuzegids komt vandaag uit. De UT maakte vorig jaar een flinke sprong in de vergelijking met de andere Nederlandse universiteiten, en slaagde er in de waardering op peil te houden. De score van 67, ten opzichte van 67,5 in 2018, betekent een tweede plaats in de ranking van de 13 Nederlandse universiteiten: vlak achter Wageningen UR en twee punten boven de nummer drie, TU/e.

Vier topopleidingen

Het aantal Topopleidingen, een kwaliteitszegel dat opleidingen met 75 punten of meer toekomt, staat dit jaar op vier. De opleiding Geo-Information Science & Earth Observation scoort het best van alle UT-opleidingen: Met 92 punten is de opleiding zelfs goed voor een gedeeld tweede plek van alle universitaire masteropleidingen in het land. Het is de vijfde keer op rij dat de opleiding Topopleiding genoemd mag worden. De tweejarige onderzoeksmaster Methodology and Statistics for the Behavioural, Biomedical and Social Sciences, die wordt gegeven in samenwerking met de Universiteit Utrecht en het UMC, verbeterde haar score met tien punten tot 85 punten, en behaalde daarmee voor de tweede keer op rij het predicaat Topopleiding. Applied Mathematics en Industrial Engineering and Management ontvingen vorig jaar hun eerste kwaliteitszegel en wisten die dit jaar te behouden.

Zes opleidingen - Applied Physics, Chemical Engineering, Philosophy of Science, Technology and Society, Technical Medicine, Electrical Engineering en Public Administration – behaalden 74 punten en kwamen daarmee net een punt tekort om zich Topopleiding te mogen noemen.

Uitschieters

Drie opleidingen wisten zich met liefst tien punten of meer te verbeteren: naast Methodology and Statistics for the BBS Sciences zijn dat Public Administration, eveneens tien punten hoger, en Water Technology, dat samen met Wageningen en Groningen wordt aangeboden. Deze opleiding verbeterde zich met liefst 14 punten.

Thom Palstra, rector magnificus van de Universiteit Twente: “Ik ben enorm trots op de waardering die onze studenten ook dit jaar geven aan onze opleidingen. Bijna de helft van onze masteropleidingen worden als beste in hun categorie beoordeeld. Onze docenten hebben zich enorm ingezet met een uitstekend resultaat. Het is belangrijk dat al onze studenten tevreden zijn over ons onderwijs. Gelukkig zijn er ook dit jaar weer veel initiatieven gestart, zoals de programma’s van de kwaliteitsafspraken, om ons onderwijs verder te verbeteren.”

Over de Keuzegids Masters

De Keuzegids Masters is een jaarlijks terugkerende publicatie waarin alle Nederlandse masteropleidingen onder de loep worden genomen. Voor studiekiezers is het een belangrijke bron van informatie om een keuze te maken voor een academische opleiding. Voor de Keuzegids wordt gebruik gemaakt van studentenoordelen – de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête van de afgelopen drie jaar – en het oordeel van experts, vastgelegd in de accreditatiebesluiten van het NVAO. De vergelijking tussen de bacheloropleidingen van de universiteiten vindt plaats in de Keuzegids Universiteiten, die jaarlijks in oktober verschijnt.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)