HomeNieuwsUT lanceert nieuwe campagne om naamsbekendheid te vergroten

UT lanceert nieuwe campagne om naamsbekendheid te vergroten

Het is een van de speerpunten voor de Universiteit Twente de komende jaren: het vergroten van de naamsbekendheid. Slechts één op de twee studenten in Nederland kent de Universiteit Twente, en dat terwijl de UT juist enorm goed scoort op het gebied van studenttevredenheid in de Nationale Student Enquête en de Keuzegids. Om meer Nederlandse aankomende studenten kennis te laten te maken met misschien wel het best bewaarde geheim van Nederland, lanceert de UT daarom deze week haar nieuwe campagne ‘Create your own story’.

In de nieuwe campagne volgen we Anne, Merte en Akintunde, drie UT-studenten, in alle facetten van hun studentenleven: studie, sporten, studententeams, uitgaan, gezelligheid. Studeren draait immers om zoveel meer dan het behalen van een diploma. Op de Universiteit Twente krijgen ze alle mogelijkheden om hun eigen verhaal te creëren en meer dan een diploma te halen; een belangrijke kernwaarde van de UT die ook studenten zelf aangeven te herkennen.

Tot stand gekomen met UT-studenten

Uit het Nationaal Studiekeuze Onderzoek (NSKO) uit 2021 blijkt dat voor scholieren een goede sfeer en het hebben van een plek waar je je fijn voelt de belangrijkste factor is bij het kiezen van een universiteit. De nieuwe campagne sluit naadloos aan op deze behoefte, waarin vriendschappen, team work en persoonlijke verhalen centraal staan. Een leuk detail: alleen echte UT-studenten spelen een rol in deze campagne.

In de commercial, die is gecreëerd in samenwerking met content studio New Imaging en creatief bureau MORE, stappen de studenten verschillende portals in die hen over de hele campus (en daarbuiten) leiden. Van de operatiekamer in het TechMed Centre tot het hockeyveld en van de Future Factory van de studententeams tot een picknick bij de studentenhuizen. In print campagne-uitingen worden diezelfde elementen weergegeven in een mozaïek. Op deze manier worden de diversiteit van het studentenleven aan de UT en de uitgebreide mogelijkheden en faciliteiten op de campus geïllustreerd.

Drie jaar lang continu zichtbaar

Met de nieuwe campagne blijft de Universiteit Twente de komende drie jaar continu zichtbaar, zowel online als offline (denk aan social media advertenties, Spotify, YouTube, abri’s langs de weg, advertenties in dagbladen, et cetera). Primair richt de campagne zich op studiezoekers, maar gaandeweg wordt de campagne ook ingezet om mensen die een belangrijke rol spelen in hun keuzeproces, zoals decanen of ouders, te bereiken.

Met het vergroten van de naamsbekendheid hoopt de UT meer potentiële studenten aan te trekken en uiteindelijk ook studiezoekers te interesseren voor een technische studie. Het aantal scholieren dat kiest voor een technisch profiel - en daarmee ook een technische studie - loopt namelijk al jaren terug, en dat terwijl er juist een enorme behoefte is aan technisch talent op de Nederlandse arbeidsmarkt.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)