HomeNieuwsUT verdubbelt aantal topopleidingen Keuzegids universiteiten

UT verdubbelt aantal topopleidingen Keuzegids universiteiten

Opnieuw ondergaat de Universiteit Twente een stijging in de meest recente editie van de Keuzegids Universiteiten. Daarmee komt de UT op de tweede positie in de ranglijst van universiteiten en stijgt de UT voor het vijfde jaar op rij. Vergeleken met de 4TU universiteiten neemt de UT (67,5 punt) de tweede plaats in. Wageningen staat op de eerste plaats met 74 punten. Eindhoven staat derde met 60,5 punten en Delft scoort 58 punten. Technische Natuurkunde is met 92 punten de vierde beste opleiding van Nederland. Acht opleidingen krijgen het predicaat Topopleiding. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Acht opleidingen krijgen het predicaat Topopleiding, dat wordt toegekend aan studies die 75 punten of hoger scoren: TNW: Technische Natuurkunde (92 punten) en Chemical Science and Engineering (84 punten). BMS: Communication Science (82 punten) en Industrial Engineering and Management (80 punten). UCT: ATLAS (80 punten). EWI: Creative Technology (78 punten), Applied Mathematics (76 punten) en Technical Computer Science (76 punten).

Beste Technische Universiteit van Nederland

De Universiteit Twente scoort over het algemeen heel goed in de Keuzegids universiteiten.

• De UT is de ‘Beste Technische Universiteit’ van Nederland, met de hoogste totaalscore van alle klassieke technische universiteiten.
  • 14 opleidingen eindigen 1e in hun categorie
  • 13 opleidingen stijgen t.o.v. vorig jaar.
  • Alle faculteiten tonen een hogere score dan vorig jaar.
  • De Faculteit TNW krijgt gemiddeld de hoogste score.
  • De Faculteit EWI toont de meeste progressie.

Thom Palstra, Rector Magnificus UT

De prachtige resultaten laten opnieuw zien dat studenten en staf continu bouwen en doorontwikkelen binnen de opleidingen.

Thom Palstra, Rector Magnificus UT

"Studenten waarderen de kleinschaligheid van de universiteit waardoor er aandacht is voor hun persoonlijke ontwikkeling. Dat zien we terug in deze cijfers, waarbij we als universiteit elk jaar groeien qua tevredenheidscijfers. De opleidingen staan altijd open voor verbeteringen en zijn pragmatisch in hun aanpak en dat merken de studenten. Opnieuw blijkt dat het Twents onderwijsmodel (TOM) zijn vruchten afwerpt. Ik ben trots op onze universiteit, op de resultaten uit de Keuzegids en stimuleer iedereen dit goede resultaat te behouden of waar nodig te verbeteren." (Thom Palstra)

UT’ers over hun Topopleidingen

“Fantastisch om te zien dat onze inspanning om onderwijs voor o.a. Technische Natuurkunde, door en met studenten te organiseren zo enorm goed uitpakt: Toponderwijs maken we samen!” (Stefan Kooij, opleidingsdirecteur

“Geweldig dat Chemical Science and Engineering voor de 7e keer op rij Topopleiding is geworden!” (André ten Elshof, opleidingsdirecteur en Ben Betlem, voormalig opleidingsdirecteur

“We zijn ontzettend trots op dit resultaat voor Communication Science. We zaten er vorig jaar al tegenaan en ik was er zeker van dat het dit jaar goed zou zitten. Het Twents Onderwijsmodel (TOM) heeft een enorme belangrijke rol gespeeld. Het onderwijsconcept is goed, het activeert en motiveert studenten. We hebben met alle docenten gewerkt aan een optimale invulling van TOM, met duidelijke leerlijnen en aansprekende projecten. Ook hebben we de link met technologie en design versterkt. Dat zie je nu terug in de resultaten. Tevreden en gemotiveerde studenten, tevreden en gemotiveerde medewerkers en een opleiding die duidelijk anders en beter is dan de andere communicatieopleidingen in Nederland.” (Menno de Jong, opleidingsdirecteur)

“We zijn zeer verheugd dat, naast onze master, onze bacheloropleiding Industrial Engineering and Management ook een Topopleiding is geworden. Samen met onze docenten en studenten proberen we continu onze opleiding te verbeteren. Dit predicaat is een mooie beloning voor deze gezamenlijke inspanning.” (Marco Schutten, programmadirecteur)

“ATLAS is really happy  - that our students value their programme as top rated. Especially to see – that our teachers, the set up of progamme and the focus on scientific development and practical application again receive highest appreciation. It’s what we value most! Students and teachers make our community.” (Ans Netjes, programme director)

“EWI is er uiterst trots op grootleverancier te zijn van Topopleidingen. Hoewel we op iedere opleiding even trots zijn, vinden we het bijzonder knap dat de nog zo jonge opleiding Create nu al Topopleiding is. Create slaagt er bijzonder goed in om het juiste communitygevoel te creëren waar studenten zich heel wel bij voelen. Verder is het bijzonder knap dat CS, ondanks de enorme groei in de studenteaantallen, er in geslaagd is om Topopleiding te blijven. Dat vergt een enorme inspanning van de docenten.” (Stephan van Gils, portefeuillehouder onderwijs)

Keuzegids Universiteiten

In de Keuzegids Universiteiten worden alle bacheloropleidingen van Nederlandse universiteiten met elkaar vergeleken. De uitslag is gebaseerd op cijfers uit de Nationale Studentenenquête, accreditatierapporten van de NVAO en landelijke onderwijsstatistieken. Zie voor meer informatie de website van Keuzegids Universiteiten.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)