HomeNieuwsFietsonderzoekers zoeken niet-fietsers

Fietsonderzoekers zoeken niet-fietsers

Vanuit het Smart Connected Bicycle-project experimenteren fietsonderzoekers de komende weken in het Twekkelerveld. Proefpersonen fietsen meerdere rondes op een e-bike met een waarschuwingssysteem. Daarvoor zoeken de onderzoekers nog deelnemers.

Het wordt steeds drukker in het verkeer. Steeds meer mensen kiezen voor de auto, maar ook op de fietspaden word het steeds drukker, waardoor er vaker ongelukken plaatsvinden. “Innovaties als elektrische fietsen, fatbikes maar ook bijvoorbeeld de fietssnelweg F35 tussen Enschede en Hengelo zorgen ervoor dat fietsers soms harder dan verantwoord gaan”, vertellen de onderzoekers.

De onderzoekers vertellen verder: “Het doel van ons onderzoek is fietsen zo plezierig en veilig mogelijk maken,  zodat mensen vaker de fiets pakken.” Daarvoor zoekt de onderzoeker nog proefpersonen die willen deelnemen aan de experimenten die de komende weken plaatsvinden rond de campus van de Universiteit Twente en het Twekkelerveld. In het bijzonder zijn ze opzoek naar niet-fietsers, oudere mensen en vrouwen.

Deelnemen aan dit onderzoek?

Waarschuwingssysteem

In het onderzoek fietsen proefpersonen drie rondes op een elektrische fiets. De eerste ronde is zonder waarschuwingssysteem, maar in de twee rondes daarna op verschillende manieren waarschuwingen. Zo wordt er eenmaal gefietst met speciale handschoenen die een trilsignaal geven als het nodig is om wat langzamer te fietsen bij een gevaarlijke situatie.

De fietstechnologieën zijn vergelijkbaar met innovaties in auto’s. “Slimme technologieën voor automobilisten helpen om zo veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen”, vertellen de onderzoekers. De onderzoekers willen weten welke waarschuwingen en communicatievormen goed werken voor fietsers. Daardoor moet fietsen veiliger en leuker worden en pakken mensen hopelijk vaker de fiets.

Meer informatie

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers Annemarie Jutte vanuit Saxion, en Deepak Yeleshetty, Georgios Kapousizis, en Mario Boot vanuit de UT. Het Smart Connected Bicycle project is een samenwerking tussen de Universiteit Twente, Accell Group, TNO, Technische Universiteit Delft en Saxion Hogeschool. Meer informatie is te vinden op de website van het Smart Connected Bicycle-project. Aanmelden voor het onderzoek kan door je in te schrijven voor een tijdslot op deze pagina.

Deelnemen aan dit onderzoek?
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)