Zie Alle bacheloropleidingen

Communication Science / Communicatiewetenschap

Verbind onze hightech samenleving als veelzijdige, toekomstgerichte communicatie-expert

Wil jij graag weten hoe nepnieuws zich verspreidt? Hoe nieuwe media-applicaties opkomen (en ook weer verdwijnen) en hoe ze zowel gebruikers als de samenleving als geheel beïnvloeden? Wat de invloed is van reputatie- en crisismanagement op het wel of niet slagen van innovaties? Wil jij een app ontwikkelen, een 3D-omgeving gebaseerd op ’virtual reality’, of een animatie die het gedrag van de gebruiker ten goede verandert? Wil je weten in hoeverre de digitale sporen die wij achterlaten, zowel online als offline, kunnen worden gebruikt om onze houding en ons gedrag te voorspellen? Met andere woorden, zoek je een eigentijdse opleiding die je academisch én praktisch voorbereidt op een rol als verbinder in de onvoorspelbare, gedigitaliseerde wereld van morgen? Dan ben jij bij onze bachelor Communication Science aan het juiste adres.

Als communicatiewetenschapper (CW’er) bestudeer je menselijk gedrag en interacties in de context van onze hightech digitale samenleving. Aan de UT leer je daarbij niet alleen de theorie, maar ga je praktisch aan de slag met actuele uitdagingen. We maken je vertrouwd met de grote uitdagingen van vandaag en morgen en we verkennen de essentiële invloed van communicatie op deze vraagstukken. Ben jij die ambitieuze, toekomstgerichte student die het verschil wil maken met verrassende, duurzame en inclusieve communicatie?

Lees meer over de studieopbouw, toelatingseisen en carrièreperspectieven van deze Engelstalige opleiding.

Bestudeer moderne communicatie rond drie actuele thema’s

Wij leiden je op tot CW’er die communicatie en relevante internationale veranderingen vanuit verschillende perspectieven kan bekijken. Om je voor te bereiden op de toekomst, hebben we onze opleiding opgebouwd rondom drie actuele thema’s: Digital Society (digitalisering), Changing Organizations (organisatieverandering) en Persuasive Tech (gedragsbeinvloedende technologie).

Digital Society

Communicatie en technologie zijn overal. Een leven zonder internet, apps en social media als WhatsApp, Instagram en TikTok kunnen we ons nauwelijks meer voorstellen. Denk ook eens aan alle apparaten bij jou thuis die met elkaar zijn verbonden via het Internet of Things. We zien dat digitalisering veel invloed heeft op onze samenleving – en dat daar zowel positieve als minder positieve kanten aan kleven. Zo zijn gameverslaving, nepnieuws, digitale ongelijkheid en de vervaging van online privacy recent opgedoken schaduwkanten van onze steeds verder digitaliserende samenleving. Tegelijk is communicatie in onze digitale en internationale wereld belangrijker en relevanter dan ooit tevoren – en creëert ze enorme kansen. De vakken binnen dit thema draaien om het ontdekken van manieren om eraan bij te dragen dat in de toekomst iedereen in onze samenleving nieuwe communicatiemogelijkheden begrijpt en optimaal kan gebruiken.

Changing Organizations

Welke impact hebben organisaties op de maatschappij? En andersom: hoe beïnvloeden onze veranderende wensen diezelfde organisaties? Deze krachtige wederzijdse invloed is de focus van dit thema. Voor bedrijven die verschil willen maken in de wereld is sterke, samenhangende en flexibele communicatie – ook in crisissituaties – essentieel. Jij leert hoe je dat aanpakt in onze sterk geglobaliseerde wereld. We onderzoeken onder meer wat innovaties wel of niet tot een succes maakt. En je ontdekt het belang van veerkrachtig omgaan met vernieuwing en verandering. Word jij richtinggever of ‘CEO-fluisteraar’ in een bedrijf waar robots en mensen samen de klus klaren?

Persuasive Tech

Stel je voor: een billboard langs de snelweg dat jouw auto herkent en de reclame daar op aanpast. Een app of wearables die je emoties kunnen ‘lezen’. Sensoren in je smartphone die reageren op je hartslag en lichaamstaal. Zomaar een paar voorbeelden van multisensorisch design waarin technologie ons gedrag volgt en beïnvloedt. Met dit thema richten we ons op de connectie tussen mens, innovatie en ontwerp. Producten en diensten worden steeds slimmer en spelen meer en meer in op onze zintuigen. Hoe kun je dat optimaliseren en gebruiken om gewenst gedrag te stimuleren? Jij wordt een communicatieprofessional die weet hoe je mensen en groepen ten goede kunt overtuigen door middel van multisensorisch ontwerp. 

Daan's vlog als communication science student

Benieuwd hoe het is om Communication Science te studeren? Daan geeft je een kijkje in zijn studentenleven.

Waarom Communication Science Studeren? 

Wij kunnen tientallen redenen geven om je in te schrijven voor de bachelor Communication Science. De vijf belangrijkste lees je hier!

Studeer aan de nummer 1 communicatieopleiding van Nederland

In de Keuzegids Universiteiten 2020 staat onze opleiding nummer één in de ranking. We zijn daarmee de beste universitaire communicatie-opleiding van Nederland en een ‘Topopleiding’. Daarnaast komt de UT als beste technische universiteit van Nederland uit de bus. Met ons BMS Lab, DesignLab, Virtual Reality Lab en TechMed Center hebben we high-techfaciliteiten waar we sociaalwetenschappelijk onderzoek combineren met nieuwe technieken. Je kunt daar jouw design, concept of prototype direct testen met behulp van bijvoorbeeld een 3D-printer of virtual reality-bril. Al met al de ideale plek om te studeren, te experimenteren en jouw weg te vinden! 

Focus op het snijvlak van communicatie en innovatieve technologie

Communication Science aan de UT is heel anders dan andere communicatieopleidingen. Wij zijn de enige universiteit waar je echt vertrouwd raakt met de nieuwste innovaties en hun invloed op – en afhankelijkheid van – communicatie. Wij geloven dat communicatie in deze tijd niet zonder technologie kan. En omgekeerd: technologie biedt oneindig veel mogelijkheden om menselijk contact en interacties te verbeteren. Daarom combineren wij kennis over tech-uitdagingen met het bestuderen van menselijk gedrag. Zo koppel je bij ons het communicatievak aan de actuele context van organisaties, design en digitalisering.

Leer flexibel en behendig inspelen op nieuwe ontwikkelingen

Onze bachelor richt zich op het heden én op de toekomst. Een ding is zeker: alles in de communicatiewereld is over tien – of zelfs vijf – jaar weer compleet anders. Kun jij daar mee omgaan? Wij bereiden je voor om communicatie te analyseren en de impact van technologie te kennen, zodat jij flexibel en veerkrachtig kunt reageren op nieuwe ontwikkelingen en daarmee de communicatie van organisaties fris, doelgericht en actueel kunt houden.

Ontwikkel je tot verbindende kracht in het digitale tijdperk

Communicatie is de bindende kracht tussen mensen, binnen organisaties en in de samenleving. Maar communicatie is ook heel divers. Wij bekijken uitdagingen daarom per definitie vanuit uiteenlopende perspectieven. In onze opleiding zie je dat onder meer terug in onze drie kernthema’s – Digital Society, Changing Organizations en Persuasive Tech. Door die brede aanpak begrijp jij uiteindelijk als geen ander de overal aanwezige invloed van mediacampagnes, apps of bijvoorbeeld organisatiebeleid. Als verbindende schakel in een organisatie kun jij complexe informatie overbrengen en bruggen bouwen tussen afdelingen en met doelgroepen.

Werk met internationale studenten en bedrijven aan actuele, wereldwijde uitdagingen

We koppelen communicatietheorieën aan de real-life, wereldwijde uitdagingen van onze tijd. In elke module werk je aan een teamproject, waarin jij en je – internationale – medestudenten aan de slag gaan met een actuele kwestie. Vaak pakken we vraagstukken aan vanuit de zoektocht naar duurzame, sociale oplossingen die een verschil maken. En in onze opleiding stop je niet bij het bedenken van zo’n aanpak, maar ga je jouw ideeën daadwerkelijk ontwerpen, maken, testen en zelfs pitchen aan organisaties. In de derdejaarsmodule Com@Work maak je op praktische manieren kennis met het werkveld. Zo bezoek je een bedrijf waar je zou willen werken of interview je jouw mogelijke toekomstige werkgever. Tegen het einde van deze bachelor ken je je eigen competenties en weet je goed aan te slutien bij werkgevers die jou aanspreken!

Ik denk dat de drie pijlers goed samenvatten welke uitdagingen wij als communicatieprofessionals in ons werk tegenkomen.Alumnus Communication Science over de drie kernthema’s

Ben jij de typische Communication Science-student?

Wij willen natuurlijk dat jij je op je plek voelt tijdens je studie. Daarom hebben we vijf terugkerende kenmerken van onze studenten voor je op een rijtje gezet. Als jij je - grotendeels - herkent in deze eigenschappen, mag je wat ons betreft je eventuele twijfels laten varen: dan heb jij het zeker in je om een uitstekende communicatieprofessional te worden!

  • Je bent niet bang voor uitdaging en verandering en je gaat relaxed om met onzekerheid. Je weet niet hoe de wereld er over tien jaar uitziet, maar jij denkt vooruit en ziet nieuwe kansen.
  • Analyseren en interpreteren? Beiden doe jij graag. Zo onderzoek je met plezier hoe communicatie, in al haar mogelijke vormen, onze wereld begrijpelijker en mooier kan maken.
  • Je hoeft niet per se zelf te leren programmeren, maar de innovaties en nieuwste mediatoepassingen van nu hebben wel degelijk jouw interesse. In onze opleiding Communication Science ontwikkel je uiteraard goede communicatievaardigheden, zoals spreken, schrijven, presenteren, en analyseren. Maar daarbovenop krijg je diepgaand inzicht in de grote rol van tech in onze samenleving.
  • Je hebt inlevingsvermogen. Je wordt namelijk een belangrijke verbindende schakel in en voor de organisatie waar je later zult werken. Het is waardevol als jij je goed kunt inleven in de belangen van meerdere interne en externe partijen en deze op elkaar kunt afstemmen.
  • Organisaties van de toekomst zijn op zoek naar verandermanagers en communicatieprofessionals die een strategische rol op zich durven nemen. Zie jij jezelf dat over een aantal jaar doen? Dan helpen wij je om je er professioneel en academisch op voor te bereiden.

WAT ZIJN JOUW CARRIÈREMOGELIJKHEDEN ALS CW'ER? 

Op de arbeidsmarkt heb je als CW’er allerlei mogelijkheden. Tijdens de opleiding bereiden we je daarop voor door je in aanraking te brengen met allerlei mogelijke toekomstige banen. Om je een beeld te geven van  de mogelijkheden, noemen we 12 van de meest voorkomende functies van bij ons afgestudeerde CW’ers.

  • UX (user experience) designer
  • Big Data, search & conversion marketeer
  • Campagnemanager
  • Mediadesigner
  • Social Media Agent
  • Online privacyspecialist
  • Beleidsadviseur marketing & communicatie
  • Digital Marketing Manager
  • Public relations officer
  • Crisismanager
  • Trendwatcher
  • Copywriter en SEO marketeer

Opleidingsoverzicht

Topopleiding
Diploma
Bachelor’s degree in Communicatiewetenschap
Graad: BSc
CROHO-code
56615
Faculteit
Behavioural Management and Social sciences
Duur
3 jaar
Voltijd/deeltijd
Voltijd (geen deeltijd programma mogelijk)
Taal
Engelstalig
Instroommoment
1 september 2020
1 september 2021
1 september 2022
Studiekeuzecheck
Uitnodiging van de opleiding
Numerus fixus
Niet bij deze opleiding
Accreditatie
NVAO
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies