Verdiep je in de interacties tussen mensen (en technologieën) om tot effectieve communicatiestrategieën te komen.
We denken vaak dat we precies weten waarom we doen wat we doen, en dat ons gedrag rationeel is. Maar wist je dat slechts 5% van ons gedrag bewust is, en dat de rest onbewust wordt beïnvloed door interacties met anderen en technologieën? Als student Communication Science aan de Universiteit Twente leer je hoe communicatie, design en technologie – zoals social media, games of zelfs de indeling van een winkel – ons gedrag onbewust sturen. Deze inzichten zijn cruciaal voor het aanpakken van maatschappelijk relevante vraagstukken, zoals het tegengaan van nepnieuws, het stimuleren van duurzaam gedrag of het bevorderen van mentale gezondheid. Je ontdekt hoe bedrijven en organisaties deze kennis kunnen inzetten, en hoe jij effectieve communicatiestrategieën kunt ontwikkelen om bij te dragen aan een positieve verandering in de samenleving.
Bestudeer moderne communicatie rond drie actuele thema’s
Als communicatiewetenschapper bestudeer je menselijk gedrag en de interacties die we hebben met andere mensen, organisaties, onze omgeving en de ‘dingen’ en technologieën om ons heen. Om vanuit deze verschillende perspectieven te leren kijken, is de opleiding opgebouwd rondom drie actuele thema’s.
Menselijk gedrag in een digitale samenleving Digitalisering heeft ons leven sterk veranderd – denk aan hoe we constant verbonden zijn via apps als WhatsApp, Instagram en TikTok, en hoe apparaten in ons huis samenwerken via het Internet of Things. Dit biedt veel voordelen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee – denk aan gameverslaving, nepnieuws en het verlies van online privacy. Tegelijkertijd zijn de communicatiemogelijkheden in deze digitale wereld groter dan ooit. Tijdens deze studie ontdek je enerzijds hoe we ervoor kunnen zorgen dat iedereen, nu en in de toekomst, deze nieuwe digitale communicatiemiddelen begrijpt en optimaal kan benutten. En anderzijds leer je zelf te begrijpen hoe digitale tech onze interacties kunnen veranderen – denk aan de invloed van sociale media of dating apps op ons zelfvertrouwen.
Menselijk gedrag en organisaties Welke invloed hebben organisaties op de maatschappij, en hoe beïnvloeden onze veranderende behoeften bedrijven? Voor organisaties die echt impact willen maken, is sterke en consistente communicatie essentieel – vooral in tijden van crisis. Goede organisatiecommunicatie helpt bedrijven niet alleen innovaties en nieuwe producten succesvol op de markt te brengen, maar ook flexibel en veerkrachtig te blijven in een wereld vol verandering. Je leert hoe je strategieën ontwikkelt die bedrijven verbinden met hun omgeving en toekomstbestendig maken, zodat ze effectief kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.
Menselijk gedrag en design Stel je voor: een billboard langs de snelweg dat jouw auto herkent en de reclame daar op aanpast. Een app of wearables die je emoties kunnen ‘lezen’. Sensoren in je smartphone die reageren op je hartslag en lichaamstaal. Zomaar een paar voorbeelden van ‘multisensorisch’ design waarin technologie ons gedrag volgt en beïnvloedt. In dit thema richt je je op de connectie tussen mens, innovatie en ontwerp. Producten en diensten worden steeds slimmer en spelen in op onze zintuigen. Hoe kun je dat optimaliseren en gebruiken om gewenst gedrag te stimuleren? Als communicatieprofessional weet jij hoe je via multisensorisch ontwerp mensen en groepen positief kunt overtuigen.
Een dag uit het leven van een Communication Science student
Benieuwd hoe het is om Communication Science te studeren? Daan geeft je een kijkje in zijn studentenleven.
Welk vakkenpakket heb je nodig?
Met alle vwo-profielen kun je je inschrijven voor de bacheloropleiding Communication Science. Ook met een hbo-diploma of hbo-propedeuse ben je toelaatbaar.
Waarom Communication Science Studeren?
Studeer aan één van de beste communicatieopleidingen van Nederland In de Keuzegids Universiteiten is onze opleiding al jarenlang één van de beste in de rankings. Onze studenten waarderen vooral de inhoud van de opleiding, organisatie van de vakken en de expertise van de docenten, het niveau en de combinatie van academische en praktische skills, internationalisering, de kwaliteit van de toetsing, en studiebegeleiding en persoonlijk contact.
Word een toekomstgerichte professional met focus op communicatie én tech Communication Science aan de UT is heel anders dan andere communicatieopleidingen. Wij geloven dat communicatie in deze tijd niet zonder technologie kan. En omgekeerd: technologie biedt oneindig veel mogelijkheden om menselijk contact en interacties te verbeteren. De Universiteit Twente is de enige universiteit waar je als communication science student nadrukkelijk leert over menselijk gedrag in de context van onze digitale wereld. Daarbij heb je ook de mogelijkheid om sociale experimenten uit te voeren met de nieuwste technologieen. Kun je bijvoorbeeld een supermarkt optimaal inrichten met Virtual Reality? Of testen hoe mensen zelfrijdende auto’s vertrouwen met behulp van een rijsimulator? In ons BMS-lab kun je erop los experimenteren met de nieuwste technieken.
Doe ervaring op in hands-on projecten uit de maatschappij en het bedrijfsleven Tijdens de teamprojecten koppel je communicatietheorieën aan actuele vraagstukken en zoek je samen met je medestudenten naar duurzame, sociale oplossingen. En je stopt niet bij het bedenken van zo’n aanpak, maar je gaat jouw ideeën daadwerkelijk ontwerpen, maken, testen en zelfs pitchen aan organisaties. Zo maak je heel praktisch kennis met het werkveld. In het derde jaar, bijvoorbeeld, tijdens de module Com@Work, ga je op bedrijfsbezoeken om een idee te krijgen van jouw potentiële werkgevers. Het resultaat: jouw eigen podcast over het vakgebied van communicatiewetenschap!
Volg een opleiding met veel persoonlijke aandacht Onderwijs aan de Universiteit Twente is persoonlijk en informeel, en dat is bij deze bachelor niet anders. We hebben een opendeurenbeleid en je krijgt over het algemeen meer individuele aandacht en begeleiding dan op de meeste andere universiteiten. De sfeer tussen docenten en studenten is laagdrempelig en informeel: je kunt met je vragen altijd bij iemand terecht. Samen met onze actieve studievereniging S.A. Communiqué verbeteren we continu ons onderwijs en organiseren we allerlei studiegerelateerde activiteiten. Hier beleef je je studententijd optimaal en groei je op zowel professioneel als persoonlijk vlak!
Download brochure
Banen na afstuderen
Op de arbeidsmarkt heb je als CW’er allerlei mogelijkheden. Tijdens de opleiding bereiden we je daarop voor door je in aanraking te brengen met allerlei mogelijke toekomstige banen. Om je een beeld te geven, vind je hieronder twaalf van de meest voorkomende functies van UT-afgestudeerde CW’ers.
- UX (user experience) designer
- Big Data, search & conversion marketeer
- Campagnemanager
- Mediadesigner
- Social Media Agent
- Online privacyspecialist
- Beleidsadviseur marketing & communicatie
- Digital Marketing Manager
- Public relations officer
- Crisismanager
- Trendwatcher
- Copywriter en SEO marketeer
Opleidingsoverzicht
Gerelateerde opleidingen
Hieronder vind je een lijst van opleidingen die (direct) gerelateerd zijn aan de opleiding Communication Science.
Bedrijfs- en bestuurskunde