HomeNieuwsEUvsVirus: UT ondersteunt Europese hackathon in strijd tegen het corona virus

EUvsVirus: UT ondersteunt Europese hackathon in strijd tegen het corona virus

Universiteit Twente steunt de #EUvsVirus hackathon op 24, 25 en 26 april, als onderdeel van de European Consortium of Innovative Universities (ECIU). Deze pan-Europese hackathon wordt georganiseerd door de Europese Commissie om samen digitale toepassingen en innovaties tegen het coronavirus te ontwikkelen. Namens de UT is DesignLab betrokken bij het begeleiden van de hackathon en het  verbinden van de UT-community.

EU-hackathon

De hackathon verbindt universiteiten, het maatschappelijke middenveld, innovators, partners en investeerders uit alle lidstaten van Europa. De hackathon wordt geleid door de European Innovation Council. De focus ligt op problemen waarvoor kortetermijnoplossingen met betrekking tot de coronaviruscrisis nodig zijn. De hackathon omvat gebieden als: Gezondheid en leven, bedrijfscontinuïteit, werken op afstand en onderwijs, sociale en politieke cohesie en digitale financiën. Ook is er een open categorie voor andere uitdagingen.

DesignLab: ondersteuner, verbinder en mentor

Als partner van de hackathon zet DesignLab haar innovatieve en creatieve netwerk in om het aantal deelnames aan de hackathon te vergroten. Daarnaast biedt DesignLab ook mentorschap en begeleiding tijdens de hackathon zelf.

Gedeelde uitdagingen vragen om gedeelde krachten

Als experimenteel ecosysteem van de UT, dat zich richt op innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen, draagt DesignLab van harte bij aan dit initiatief. “De coronavirus heeft een enorme impact op ons allemaal, wereldwijd. Dit is het moment om krachten uit verschillende disciplines en delen van de samenleving samen te brengen; samen kunnen we een verschil maken,” aldus Sabine Wildevuur, directeur van DesignLab. Ze benadrukt het belang van deze brede samenwerking, met mensen van binnen en buiten de UT.

Doe mee aan de hackathon

Het is nog steeds mogelijk om je in te schrijven voor de hackathon. Studenten, onderzoekers, inwoners, ondernemers - ieders inbreng is welkom. Kijk voor meer informatie en registratie op de EUvsVirus Hackathon website.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)