HomeNieuwsPakkans criminelen stijgt aanzienlijk
Foto: Luchtvaartpolitie

Pakkans criminelen stijgt aanzienlijk UT-applicatie verbetert inzet helikopters Luchtvaartpolitie

Een computerprogramma van de Universiteit Twente helpt de Nederlandse Luchtvaartpolitie om betere operationele besluiten te nemen en prestaties te verbeteren. Een verbeterde inzet en planning van helikoptervluchten leidt tot meer arrestaties.

Al eerder werkte de Universiteit Twente aan een instrument om te bepalen hoeveel helikopters nodig zijn ter bestrijding van de criminaliteit en waar die helikopters hun standplaats het beste kunnen hebben. De Luchtvaartpolitie ging hiermee aan de slag. De criminaliteitsbestrijding verbeterde. Het huidige onderzoek helpt bij de planning van de vluchten voor de volgende dag. Vanuit historie en planning wordt de optimale vliegroute bepaald.

Incidenten voorspellen
“De positionering van de acht helikopters van de politie in Nederland moet op een zodanige wijze plaatsvinden, dat ze het meest succesvol zijn,” vertelt UT-onderzoeker Rick van Urk. “Een incident vooraf voorspellen draagt daar aan bij. Wij hebben een raster over Nederland gelegd in de vorm van zeshoeken met een oppervlakte van ongeveer 47,5 vierkante kilometer per zeshoek. Een helikopter vliegt daar in twee minuten doorheen. Voor elke zeshoek voorspelt onze applicatie de criminaliteit op basis van historische gegevens van incidenten. Op basis van deze voorspelling adviseert de applicatie routes voor de politiehelikopters om zo de heterdaadkracht te vergroten. De route van een helikopter kan vervolgens real-time opnieuw berekend worden om na ondersteuning zo effectief mogelijk verder te vliegen.

‘s Nachts rondvliegen
“Het komt wel eens voor dat je ’s nachts een helikopter hoort rondvliegen. Bij een politiehelikopter gaat het dan bij een zeer groot deel van de vluchten om het verlenen van onmisbare assistentie aan de politie op de grond bij zogenaamde ‘high impact crimes’ (iets waar je liever niet mee te maken krijgt). Denk bij ‘high impact crimes’ bijvoorbeeld aan overvallen, schiet- en steekincidenten of woninginbraken. Het is goed om je ervan bewust te zijn dat een politiehelikopter niet zomaar een rondje vliegt. Indien de helikopters passief op hun basis op Schiphol staan te wachten tot er een melding binnenkomt, dan is het onwaarschijnlijk dat ze ter plekke nog een nuttige bijdrage kunnen verrichten, zeker als het gaat om incidenten buiten de Randstad,” vertelt onderzoeker Martijn Mes.

Aanpak en resultaat
De UT-onderzoekers hebben een jaar aan historische data van ‘high impact crimes’ gebruikt om de applicatie te laten leren, en vervolgens een jaar aan historische data om de applicatie op te testen. Vervolgens was de applicatie in staat de dagelijkse vliegroute te bepalen. “De praktijkdata hielp ons te kijken of de gesimuleerde vluchten binnen 10 à 15 minuten van de incidenten liggen op moment van plaatsvinden. Vervolgens maakten we een inschatting van succesvolle ondersteuning. Oftewel, zonder de aanwezigheid van de helikopter waren de verdachten niet gepakt. Tenslotte vergeleken we het verwachte aantal succesvolle ondersteuningen met de realisatie van de KLPD (nu Nationale Politie) gedurende een jaar. Het resultaat is dat er relatief gezien negen keer zoveel succesvolle ondersteuningen waren, dat zijn honderden extra nuttige ondersteuningen per jaar,” aldus Mes en van Urk.

In de uitzending van Hart van Nederland van dinsdagavond 9 april vertelt Rick van Urk meer over zijn onderzoek.

Meer informatie
Het onderzoek aan de Universiteit Twente werd uitgevoerd door Bregje Buiteveld (2011) en Rick van Urk (2012) onder begeleiding van dr. Martijn Mes van het Instituut CTIT. Het verslag van Rick van Urk (nu promovendus) is opvraagbaar.