HomeNieuwsMariana Belgiu neemt Professor De Winterprijs in ontvangst
www.studioklaes.nl
Openclipart

Mariana Belgiu neemt Professor De Winterprijs in ontvangst Vroegtijdige bemesting verbetert voedingskwaliteit van granen

Tijdens de DIES Natalis vandaag ontving Mariana Belgiu (ITC) de Professor De Winterprijs 2023. Dr. Mariana Belgiu is associate professor bij de afdeling Aardobservatiewetenschappen (EOS) van de faculteit ITC. Belgiu won de prijs voor haar publicatie PRISMA and Sentinel-2 spectral response to the nutrient composition of grains in het tijdschrift ‘Remote Sensing of Environment’, het belangrijkste tijdschrift op dit domein.

Over de hele wereld lijden veel mensen aan ondervoeding en daarom is het belangrijk dat basisproducten als rijst, soja en tarwe zo voedzaam mogelijk zijn. Om dit te kunnen nagaan zijn kwaliteitsmetingen van gewassen nodig. Conventionele methoden van deze metingen zijn kostbaar en tijdrovend en kunnen pas na de oogst worden gedaan. Dat sluit ingrijpen tijdens de groei uit. Het artikel van Belgiu laat zien dat met ‘remote sensing’ satellieten veel meer informatie verzamelen. Dit lukt op een hogere snelheid, met een grotere frequentie en voor veel grotere oppervlakten dan tot nu toe. Vroegtijdige bemesting is daardoor mogelijk en dat verbetert de voedingskwaliteit van granen. De jury sprak lovende woorden uit over de originele onderzoeksvraag, de excellente uitvoering en de uitstekende presentatie.

Achtergrond Mariana Belgiu

Opgegroeid in Roemenië, promoveerde Belgiu in 2014 aan de universiteit van Salzburg op het gebied van ‘remote sensing’. In 2017 startte ze bij het ITC als assistant professor en in de afgelopen jaren is ze uitgegroeid tot een expert op dit gebied. Ze publiceert in de beste journals en ontving al vele onderzoeksgrants. Ze coördineert belangrijke onderzoeksprojecten en begeleidt veel promovendi. Daarnaast heeft zij zich breder ontwikkeld dan alleen als excellent onderzoeker. Zo is ze lid van ITC’s Committee on Impact, betrokken bij de reorganisatie van het onderwijsprogramma en is ze tweemaal genomineerd voor de ITC onderwijsprijs.

Professor De Winterprijs

De Professor De Winterprijs is bedoeld als erkenning voor excellent wetenschappelijk talent en als stimulans voor het verder uitbouwen van een wetenschappelijke loopbaan. De prijs wordt jaarlijks toegekend uit het Professor De Winter Fonds, een Fonds op Naam dat is ingesteld bij het Universiteitsfonds Twente door wijlen mevrouw De Winter. Na haar overlijden in 2013 besloten haar erfgenamen, UT-alumnus Henk Hoving en zijn partner Thijs van Reijn, de prijs voort te zetten. Dit is de zeventiende keer dat de prijs wordt uitgereikt.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)