Ontwikkel innovatieve communicatiestrategieën om organisaties en overheden te helpen gedragsverandering te bevorderen.
Maatschappelijke veranderingen kunnen niet plaatsvinden als er niet ook een verandering plaatsvindt bij mensen. Hoe kun je mensen bijvoorbeeld motiveren om over te stappen naar duurzame energie? Hoe kun je polarisatie tegengaan, waarom vertrouwen mensen nepnieuws – en hoe ga je dit tegen? Communicatie speelt een cruciale rol in zulke transformaties, en is een belangrijk uitgangspunt voor overheden en organisaties bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Maar hoe kun je het gedrag van mensen begrijpen en duiden in een context van voortdurende technologische ontwikkeling? Wat is bijvoorbeeld de impact van AI, en hoe beïnvloedt dit het gedrag van mensen? Als je je wilt verdiepen in communicatieoplossingen voor maatschappelijke uitdagingen en menselijk gedrag in onze digitale samenleving wilt leren begrijpen, dan is de master Communication Science (Communicatiewetenschap) aan de Universiteit Twente een uitstekende keuze voor jou.
In deze eenjarige, Engelstalige masteropleiding leer je hoe innovaties maatschappelijke uitdagingen beïnvloeden en welke rol communicatie kan spelen bij het vinden van een oplossing. Onderwerpen zoals VR, AI, filterbubbels, nepnieuws, complottheorieën, identiteit en reputatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en crisiscommunicatie komen aan bod, en je gaat aan de slag met diverse vraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, veiligheid of polarisatie. Kun je een oplossing verzinnen om voedselverspilling tegen te gaan, of een overtuigende app ontwikkelen die mensen helpt hun privacy te beschermen?
Start master Communication Science
De masteropleiding Communication Science start in september en februari. Als je eerst een pre-master moet volgen, kun je eveneens in september of februari starten en aansluitend je master vervolgen.
Ontwikkel expertise binnen een specifiek domein
Als student van de master Communication Science aan de Universiteit Twente kun je expertise opbouwen binnen een specifiek domein van de communicatiewetenschap. Daarmee kun je jezelf goed onderscheiden op de arbeidsmarkt! Binnen deze master zijn er drie domeinen waar je je op kunt richten:
- Organisational Communication & Reputation
- Media, Technology & Communication
- Digital Marketing Communication & Design
Carrièremogelijkheden
Met een masterdiploma communicatiewetenschap heb je uitstekende en zeer uiteenlopende baankansen. Studenten van deze master vinden gemiddeld al binnen twee maanden na afstuderen een passende baan. Je kunt je focussen op digitale marketing of contentcreatie en bijvoorbeeld werken als marketing manager, social media specialist, digital marketeer of content specialist, of een carrière starten in public relations, bedrijfscommunicatie of crisiscommunicatiemanagement. Je zou kunnen solliciteren bij vooraanstaande bedrijven als Philips of FrieslandCampina of een marktonderzoeksbureau als Metrix, om er een paar te noemen. Je zou ook kunnen kiezen voor een carrière als onderzoeker, en verder studeren met een PhD. Of je zou zelfs een eigen onderneming kunnen starten!
Quicklinks
- Moet je eerst een pre-master volgen?
- Inhoud en structuur van de master
- Extracurriculaire mogelijkheden
- Hoeveel collegegeld moet je betalen?
- Start je aanmelding