HomeNieuwsKeuzegids: drie Twentse topopleidingen

Keuzegids: drie Twentse topopleidingen Nieuwe topopleiding: University College Twente

Drie opleidingen van de Universiteit Twente mogen een jaar lang het kwaliteitszegel 'Topopleiding' dragen. In de op maandag 2 november 2015 verschenen Keuzegids Universiteiten 2016 zijn Scheikundige Technologie en Technische Natuurkunde wederom topopleiding met respectievelijk 76 en 82 punten. Nieuwe topper in de lijst is het University College Twente (ATLAS) met 86 punten. In de Keuzegids Universiteiten 2016 worden alle universitaire bachelors in Nederland met elkaar vergeleken. Met een score tussen de 20 en 100, mogen opleidingen met een score vanaf 76 zich 'top' noemen. De UT heeft dit jaar 57,5 punten, een stijging van 1 punt ten opzichte van vorig jaar.

In de Keuzegids Universiteiten 2016 staat de UT op de elfde plaats. Het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.) baseert de beoordelingen met name op de Nationale Studenten Enquête (NSE), maar neemt ook de rapporten van NVAO-visitatiepanels mee. Twente wordt volgens de Keuzegids vooral geprezen om haar ondernemerschap. Als je een goed zakelijk idee hebt, kan de UT je op verschillende manieren ondersteunen. Dit heeft al meer dan 750 start-ups opgeleverd.

“De campus is vergelijkbaar met dat van ruim tweehonderd voetbalvelden en is bezaaid met collegezalen, onderzoeksruimten, sportaangelegenheden en natuurlijk woningen voor studenten. Dit alles vind je in een bosrijke omgeving, op korte afstand van de steden Enschede en Hengelo. Het uitgaansleven in Enschede wordt ruim voldoende beoordeeld en de kamers in de stad zijn betaalbaar.”

Resultaten Keuzegids Universiteiten 2016

De UT behoudt haar positie in de ranglijst van universiteiten. Vergeleken met andere technische universiteiten neemt de UT de derde plaats in, met een marginaal verschil van 0,5 punt ten opzichte van Delft. Vorig jaar deelde de UT de positie met Delft. Twente en Delft zijn in punten wat gestegen t.o.v. vorig jaar, Eindhoven wat gedaald.

Eerste in categorie

Vier opleidingen zijn dit jaar eerste geworden in hun categorie, namelijk: Bedrijfsinformatietechnologie, Scheikundige Technologie, Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde.

Gestegen in score

Negen opleidingen hebben een hogere score dan vorig jaar: Biomedische Technologie, Creative Technology, International Business Administration, Technische Informatica, Technische Bedrijfskunde, Technische Natuurkunde, Technische Wiskunde, University College Twente en Werktuigbouwkunde.

Studielast aan de UT

De Twentse studenten zijn minder tevreden over de studielast. Echter in Enschede vallen weinig eerstejaars af en experts beoordelen de UT goed. “De cijfers van de Keuzegids Universiteiten 2016 zijn gebaseerd op de NSE van 10 maanden geleden, vertelt Ed Brinksma (Rector Magnificus van de UT).  “We hebben na de enquête de opleidingen aanbevolen een aantal aanpassingen te doen,  zoals minder volle modules en vermindering van de toetsdruk. In nieuwe eigen metingen zien we dat de ervaren studielast hierdoor aan het afnemen is. Er worden verdere verbeteringen ingezet en we verwachten daar in de volgende studiekeuzegids zeker positieve resultaten van.”

Keuzegids Universiteiten 2016 biedt aanstaande bachelorstudenten in veel gevallen helderheid. De gids behandelt alle officieel geregistreerde bacheloropleidingen van universiteiten; dat zijn er 404. De opleidingen worden per vakgebied onder andere vergeleken op instroomcijfers, inhoud, beoordeling docenten en ‘survival’ eerste jaar. Bij de meeste bachelors wordt ook een kwaliteitsoordeel gegeven, op basis van studentenoordelen en het oordeel van keurmerkinstantie NVAO. Van in totaal 404 beoordeelde bachelors krijgen er 52 het predicaat ‘topopleiding’. Deze opleidingen zijn in de gids te herkennen met een oordeel ‘++’ of ‘+++’.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)