HomeNieuws & eventsExpositie: Artist in residence

Expositie: Artist in residence Jonathan Reus

Het podium als een proeftuin voor technologieën

Jonathan Reus is componist, musicus en onderzoeker op het snijvlak van podiumkunsten en technologie. Reus was de UT artist-in-residence voor 2023, waar hij onderzocht hoe AI-spraak en draagbare robotica gebruikt kunnen worden in performances. Reus' werk bevat altijd een samenwerkingselement, en op de UT werkte hij samen met het DesignLab en studenten en docenten van Creative Technology.

METAORGANISME

De residency culmineerde in een driedaagse snelkookpan in het DesignLab, met een groep van twintig door Reus uitgenodigde kunstenaars en deelnemers van de UT, waaronder studenten en onderzoekers.

De snelkookpan had als thema "METAORGANISME" - een term die voortkomt uit recente ontdekkingen in de biowetenschappen die wijzen op het feit dat bijna alle organismen deel uitmaken van een groter onderling afhankelijk meta-organisme, dat bestaat uit meerdere wezens met elk verschillende vormen en functies.

password: 0121

PODIUMKUNSTEN ALS ONDERZOEK

Reus' artistieke werk maakt geen onderscheid tussen kunst en onderzoek. Zijn achtergrond als componist en muzikant vermengt zich met verkenningen van wetenschap en technologie. Het live-moment en het podium worden een proeftuin voor technologieën om te overleven of te falen op fragiele, menselijke manieren.