Na je bacheloropleiding Communication Science heb je diverse mogelijkheden. Je kunt direct de arbeidsmarkt op of je kennis verder verdiepen via onze perfect aansluitende masteropleiding Communication Science of een andere masteropleiding. Welke route je ook kiest, je kunt er zeker van zijn dat je met jouw brede communicatie-expertise een zinvolle bijdrage levert aan de samenleving.
Doorstuderen
De masteropleiding Communication Science is een eenjarige, Engelstalige opleiding. Je kunt in deze internationaal georiënteerde studie kiezen uit drie bijzondere en toekomstgerichte focusgebieden:
- Digital Marketing Communication & Design. Met dit focusgebied betreed je het snijvlak tussen marketingcommunicatie, digitale media, design en big data analytics. Je raakt vertrouwd met het verklaren, voorspellen en beïnvloeden van consumentengedrag, met speciale aandacht voor de rol van digitale marketing strategieën, visuele communicatie, multisensorisch design en big data. Je gaat ook aan de slag met de unieke mogelijkheden die internet en social media bieden, maar ook met de privacy en autonomie van consumenten.
- Organizational Communication & Reputation. In dit focusgebied staat de in- en externe communicatie van organisaties centraal. Begrippen als ‘identiteit’, ‘imago’ en ‘reputatie’ spelen een grote rol in corporate communicatie, juist bij moderne organisaties die te maken hebben met nieuwe technologieën en toenemende complexiteit. Je leert wat ervoor nodig is om te zorgen dat het beeld dat moderne organisaties uitdragen in een steeds sneller veranderende digitale samenleving overeenkomt met de gewenste identiteit.
- Technology & Communication. In onze technologische samenleving is communicatie over technologie cruciaal. Jij leert de vertaalslag maken van ingewikkelde systemen naar simpele uitleg voor de gebruikers. Als technical communicator begrijp je ingenieurs én gebruikers. Daarom word je al vroeg betrokken bij het ontwerpproces van producten. Je wordt expert in de wisselwerking tussen technologie en communicatie – met name rond de ontwikkeling van nieuwe media – en de rol die communicatie vervult bij technologische innovatie.
ANDERE MASTERS
Je kunt natuurlijk ook een andere vervolgopleiding kiezen, bijvoorbeeld een master in Psychology of Educational Science and Technology. Ook is het mogelijk om een Double Degree te doen met Business Administration: Digital Marketing. Bij enkele vervolgopleidingen zal je eerst een pre-master van een half jaar moeten volgen, check hiervoor de doorstroommatrix.
Carriereperspectieven
Als jij je bachelordiploma Communication Science aan de UT behaalt, ben je een communicatieprofessional die goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Je kunt aan de slag met communicatievraagstukken in de brede context van technologie, design en organisaties. Met jouw kennis en expertise kun je gaan werken in de mediasector, het bedrijfsleven, bij de overheid of in de wereld van wetenschap en onderzoek.
ARBEIDSMARKT
Tijdens de bacheloropleiding Communication Science word je grondig voorbereid op het vinden van een goede baan. De combinatie van academische kennis, een brede communicatiekundige designaanpak en praktische toepassing is een goede opstap naar de arbeidsmarkt – of je nu een rol ambieert in de marketing en reclame, de PR en communicatie, de consultancy, de (ICT-)dienstverlening of als onderzoeker. Als afgestudeerde communicatiewetenschapper kun je in veel sectoren aan de slag:
Oud-studenten over communicatiewetenschap
In deze video vertellen vier afgestudeerde communicatieprofessionals tijdens Pauw Academy over hun baan en de toekomst van het communicatie vakgebied. De video is geheel – van script tot en met presentatie – geproduceerd door studenten van onze opleiding Communication Science. Een mooi voorbeeld van het toegepaste karakter van de opleiding!
Waar werken afgestudeerden?
Onderzoek onder alumni van Communicatiewetenschap