HomeNieuwsOpnieuw sterke positie Universiteit Twente in Keuzegids Universiteiten

Opnieuw sterke positie Universiteit Twente in Keuzegids Universiteiten

Met vijf Topopleidingen en een mooie derde plek in de ranking van universiteiten behoudt de Universiteit Twente haar sterke positie in de nieuwste editie van de Keuzegids Universiteiten. In de gids, die aankomende studenten helpt bij hun studiekeuze, worden de bacheloropleidingen van alle veertien Nederlandse universiteiten onder de loep genomen.

Ook vorig jaar kregen vijf studies het predicaat Topopleiding toegekend, dat wordt uitgereikt aan opleidingen die 75 punten of meer scoren. Het gaat om de studies Applied Mathematics (86 punten), Technology, Liberal Arts and Sciences (ATLAS) (80), Communication Science, Industrial Engineering and Management en Applied Physics (allen 77 punten). In vergelijking met vorig jaar vallen Chemical Science & Engineering en Technische Geneeskunde weg uit de lijst Topopleidingen, zij komen net een punt tekort. Nieuw in de lijst is ATLAS, dat liefst 20 punten hoger scoorde dan vorig jaar. De opleiding is daarmee na een jaar afwezigheid weer terug aan de top. Applied Mathematics is de andere nieuwkomer – ook deze opleiding was al eens eerder Topopleiding - en maakte eveneens een reuzensprong: 12 punten meer.

Overall ranglijst

In de ranking van universiteiten, op basis van de gemiddelde scores van de opleidingen, klimt de Universiteit Twente een plekje. De UT komt op plaats drie en neemt die positie over van de Universiteit Maastricht. Bovenaan de lijst is Wageningen University & Research (WUR) al jarenlang de onbetwiste nummer één met 71,5 punten, op gepaste afstand volgen de Open Universiteit (66,5) en de UT (64,5). Ten opzichte van de andere twee technische universiteiten presteert de UT goed: De universiteiten in Eindhoven en Delft scoren respectievelijk 58,5 en 58 punten en staan daarmee op plaats tien en elf.

Twaalf opleidingen beste binnen hun domein

De scores van de 21 bacheloropleidingen van de UT variëren van 49 punten tot 86 punten. 16 daarvan scoren boven het nationaal gemiddelde, en drie scoren op of rond het gemiddelde. 12 opleidingen zijn de beste binnen hun wetenschappelijke discipline.

De mooie scores zijn een erkenning van het werk van de onderwijsteams van de verschillende opleidingen. Zij werken dagelijks aan het verbeteren van hun onderwijsaanbod. Daarvoor trekken ze nauw op met studenten en studieverenigingen, die uitgebreid meedenken over hoe en waar de opleidingen zich kunnen verbeteren. De uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE), die ook aan de basis liggen van de resultaten in de Keuzegids, vormen belangrijke input voor dat gesprek.

De Keuzegids zoomde dit jaar extra in op baankansen. In het bijzonder zijn die kansen zeer goed te noemen voor de opleidingen Electrical Engineering en Mechanical Engineering.

Over de Keuzegids

De Keuzegids maakt gebruik van de antwoorden die bijna 300.000 studenten van hogescholen en universiteiten geven in de Nationale Studenten Enquête. Zij vertellen wat ze vinden van het onderwijs, de docenten, de faciliteiten en nog veel meer. Daarnaast kijken ze naar hoeveel studenten voortijdig met hun opleiding stoppen en hoeveel studenten binnen vier jaar hun diploma haalt. Daarvoor gebruiken zij gegevens van de Universiteiten van Nederland en Vereniging Hogescholen over studiesucces.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)