HomeNieuwsLivegang pilot project Service Portal

Livegang pilot project Service Portal

Rond 1 juli zal de nieuwe Service Portal van de UT als pilot project gefaseerd live gaan. Het doel van de Service Portal is om alle ondersteunende informatie voor medewerkers uiteindelijk gebundeld via één ingang aan te bieden en de vindbaarheid van alle interne service informatie te vergroten.   

Wie doen er mee in de pilot fase? 

De pilot versie van de Service Portal bevat: 

  • De volledige informatie (Diensten ABC en website) van Library, IT Services en Archive (LISA) en Marketing & Communication (MC) per 1 juli; 
  • Interne service informatie (ET intranet) voor medewerkers van de faculteit Engineering & Technology (ET) – direct na 1 juli. 

Hoe zit het met de andere diensten en faculteiten? 

Omdat de Service Portal een doorontwikkeling is van het oude UT-brede diensten ABC (www.utwente.nl/dienstenabc), waar al meer diensten vertegenwoordigd waren, bevat de nieuwe Service Portal ook de informatie van andere diensten. Deze informatie is echter beperkt en daarom houden alle diensten, met uitzondering van LISA en MC, hun eigen website nog even aan. Na de evaluatie van deze pilot wordt een besluit genomen of zij ook aansluiten. Omdat ook de faculteiten interne producten- & diensteninformatie hebben voor medewerkers is de wens uitgesproken om ook hen aan te laten sluiten. ET heeft hiervoor al het initiatief genomen en draait daarom mee in de pilot. 

Waarom dit project? 

We zien dat de grote hoeveelheid informatie voor medewerkers lastig te doorzoeken is, omdat 

  • elke dienst een aparte website heeft; 
  • faculteiten aanvullende informatie op intranetten hebben staan; 
  • structuren van websites erg complex zijn; 
  • een aparte medewerkersportal met apps, nieuws en events bestaat; 
  • UT-brede onderwerpen, zoals integrity, cyber safety, long term housing strategy etc. vaak aparte project-/themasites hebben die na verloop van tijd lastig te vinden zijn; 
  • Informatie soms op afgeschermde pagina’s staat en daardoor niet vindbaar is.; 

Voordelen 

De Serviceportal geeft ons de mogelijkheid informatie te bundelen en daardoor is informatie beter vindbaar. Daarnaast heeft de portal o.a. de volgende voordelen: 

  • Hij ziet er visueel anders uit, zodat je als bezoeker weet dat het om interne informatie gaat; 
  • De informatie is gepersonaliseerd. Je ziet in eerste instantie de voor jou relevante informatie. (Denk aan contactpersonen van jouw faculteit of informatie voor jouw gebouw bovenaan in een lijst). 

Planning 

De planning ziet er stapsgewijs als volgt uit: 

  • Per 1 juli MC en LISA live met direct aansluitend ET; 
  • Evaluatie van de pilot; 
  • Vervolgens twee sporen na positieve evaluatie: 
    1. andere diensten en faculteiten aan laten sluiten; 
    2. Service Portal technisch doorontwikkelen zodat steeds meer andere systemen die medewerkersinformatie aanbieden geïntegreerd kunnen worden. 

Meer informatie 

Op de Service Portal is er een 'topic-pagina' over de Service Portal, waar alle updates bijgehouden worden. Hier vind je ook een link naar meer gedetailleerde informatie. Heb je vragen of mis je nog informatie? Neem contact op via serviceportal@utwente.nl