HomeNieuwsStudenten gaan strijd aan met betonkano’s

Studenten gaan strijd aan met betonkano’s

Zo’n tweehonderd studenten uit binnen- en buitenland strijden op 13 mei met zelfgemaakte kano’s van beton om de eerste plek in de BetonKanoRace op het Twentekanaal.

Bij beton denk je normaal gesproken vooral aan funderingen, constructies of grondkeringen, maar er zijn ook zeker spannende dingen mee te doen. Dat laten de studenten zien tijdens de BetonKanoRace. “Veel mensen verwachten niet dat beton drijft, maar als je de Wet van Archimedes een beetje kent, weet je dat dit goed mogelijk is”, vertelt organisator en UT-studente Daniëlle van Middendorp.

De jaarlijkse BetonKanoRace wordt al sinds 1977 georganiseerd door de civieltechnische studieverenigingen in Nederland. Studenten uit binnen- en buitenland ontwerpen en bouwen de betonnen kano’s helemaal zelf, waarna ze over afstanden van 100, 200 en 400 meter tegen elkaar racen. Dit jaar is de organisatie-eer van de veertigste editie aan ConcepT, de studievereniging van Civiele Techniek aan de UT. Vanwege de lustrumeditie mogen er dit jaar ook docententeams van de UT en Saxion meedoen.
“De race is er natuurlijk op gericht om de snelste kano te bouwen, maar er zijn ook prijzen voor de lichtste en innovatiefste kano”, legt Van Middendorp uit. “De studenten varen met twee personen in een kano. De 100 meter is rechte sprint. Bij de 200 en 400 meter moet halverwege een bocht van 180 graden gemaakt worden. Dit vergt veel stuurmanskunst.”

BetonBrouwers

De BKR wordt dit jaar een thuiswedstrijd voor het Twentse team de ‘BetonBrouwers’, dat al jaren in de top van zowel Nederlandse als Duitse betonkanocompetities meedraait en de BKR de afgelopen tien jaar het vaakst won.
“Onze sleutel tot succes bestaat uit twee factoren: een goede kano en een goede training”, vertelt Daan Kampherbeek van de BetonBrouwers. “Met een ontwerpprogramma voor schepen bepalen we de ideale vorm van de kano. De dikte is slechts 3 millimeter en om dit te realiseren bouwen we de kano op uit drie lagen: één gladde buitenlaag en twee lagen met wapening in het beton. Dit beton is niet hetzelfde als normaal beton. Het is ongeveer drie keer zo licht, maar toch even sterk. Dit zorgt er voor dat een kano van zes meter lang maar vijftig kilo weegt. Een laag gewicht en een goed ontwerp maken van de kano’s van de BetonBrouwers echte winnaarskano’s.”
De studenten van de BetonBrouwers startten al in de winter met krachttraining en training op peddeltechniek.

Speciale kano

De BetonBrouwers strijden met vier kano’s om de prijzen. Drie daarvan zijn gemaakt volgens het beproefde concept: licht beton, een dunne constructie en een goed doorgedachte vorm. Eén kano wijkt af en is gemaakt van Ultra High Performance Concrete (UHPC). Kampherbeek: “Dit beton is niet alleen veel sterker dan normaal beton, maar is ook veel beter in staat trekkrachten op te nemen. Hierdoor hoeft er in deze kano geen wapening verwerkt te worden. Dat is een unicum in het Nederlandse betonkanovaren.”

Programma BKR

De BetonKanoRace vind plaats van 12 tot en met 14 mei 2017 op het Twentekanaal, vlakbij de campus van de UT. Het weekend wordt geopend met een ‘vlootschouw’ en een gezellige avond op het universitair watersportcomplex van roeivereniging Euros. Op 13 mei (9.00 – 17.00 uur) vinden de races plaats. Het evenement wordt afgesloten met een groot feest in de Vestingbar op de UT-campus.

Meer info: www.betonkanorace2017.nl