HomeNieuwsEerste Double Degree Nanotechnology

Eerste Double Degree Nanotechnology Samenwerking UT en TU Lodz

De Poolse Beata Nagórniewicz is de eerste afgestudeerde van de Double Degree Nanotechnology, waarin de Universiteit Twente samenwerkt met Lodz University of Technology in Polen. Beide universiteiten maken deel uit van het European Consortium of Innovative Universities (ECIU) en hebben een gezamenlijk nanotechnologie-programma opgezet.

Beata Nagórniewicz heeft haar afstudeeronderzoek uitgevoerd in de biomaterialen-groep van prof. Dirk Grijpma. Haar onderzoek, op het gebied van nanomedicine, bewoog zich op het raakvlak tussen het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie en het MIRA Instituut voor Biomedische Technologie en Technische Geneeskunde van de UT. Zij paste magnetische nanodeeltjes toe om geneesmiddelen precies naar de plek van bestemming te sturen, bij de aandoening leverfibrose. Zij heeft de combinatie van de universiteit in haar eigen land met de UT gekozen vanwege de grote naam die de UT heeft op het gebied van nanotechnologie. Bij haar afstudeerpresentatie op 28 januari was onder meer de betrokken vice-decaan uit Lodz aanwezig.

De collega-universiteit in Lodz biedt zowel een bachelor als een Masterprogramma aan in Nanotechnologie, de UT biedt alleen een Master. Samen mikken de universiteiten op ongeveer vier Double Degrees per jaar, voor zeer talentvolle studenten.

Het European Consortium of Innovative Universities (ECIU) is een netwerk van ondernemende researchuniversiteiten in Europa, samen met enkele associate partners in onder meer Mexico. De Universiteit Twente stond in 1997 aan de wieg van het netwerk. De universiteiten hebben onder meer gemeen dat zij in regio’s gevestigd zijn waar de klassieke industrie, zoals staal of textiel, heeft plaatsgemaakt voor kennisintensieve bedrijvigheid, innovatie en creativiteit. De universiteiten spelen in hun regio een belangrijke rol in het aanjagen en versnellen van deze transitie.

Een interview met Beata Nagórniewicz op de Master-website van de UT.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692