HomeNieuwsDerde Supply Chain Hackathon

Derde Supply Chain Hackathon Gamification, Social en Web-scraping apps zijn winnende oplossingen

Het Design Lab van de Universiteit Twente was het bruisende decor van de derde Supply Chain Hackathon. Nadat UT-hoogleraar Jos van Hillegersberg tijdens een gezond ontbijt de kick-off voor het event had gegeven, presenteerden vijf bedrijven hun supply chain uitdagingen aan de teams.

Kadaster presenteerde zijn open geo-data services en hoopte op een verrassende toepassing van deze data in het logistieke domein.

Cofano vertelde over de uitdaging van het stapelen van containers, een proces waarvoor ze ondersteuning willen bieden met hun terminal operations software. Het bedrijf zou graag een oplossing zien waarmee de huidige manier van stapelen kan worden verbeterd.

Kuehne + Nagel legde uit hoe zijn vergaand geautomatiseerde magazijnsorteerproces werkt en waar de uitdagingen liggen om dit nog effectiever te maken.

CapeGroep vertelde tegen welke problemen ze aanlopen bij realtime-integratie, doordat veel bedrijven nog niet beschikken over open API’s.

Combi Terminal Twente wilde zich graag laten verrassen en door toepassing van externe data het werk van werknemers in een dynamische en groeiende multimodale terminal beter en aangenamer maken.

Brainstorm

De teams begonnen met een brainstorm. Vertegenwoordigers van de bedrijven werden regelmatig om advies gevraagd. De datasets van de bedrijven werden geanalyseerd, gevisualiseerd en geïntegreerd met externe data. Er werden mock-ups gebouwd, algoritmes ontworpen en codes geprogrammeerd. Eén team ging zelfs zo op in het werk dat de teamleden vergaten dat er een lunch werd gehouden in restaurant The Gallery. Ze hebben later alsnog snel een broodje gegeten.

Business Process Integration Lab

De teams bestonden uit studenten van het vak Business Process Integration Lab van de masteropleidingen Business & IT en Industrial Engineering and Management. Ook nam een team van promovendi deel van de vakgroep IEBIS (Industrial Engineering and Business Information Systems).

Jury onder de indruk

Na 10 uur creatief teamwerk presenteerden de vijf teams hun oplossingen aan de jury die bestond uit de bedrijven en vertegenwoordigers van de Universiteit Twente. De jury was onder de indruk van de in zo'n kort tijdsbestek behaalde resultaten. Na zorgvuldige bestudering werden de awards uitgereikt aan...

Awards voor:

Drive2Impress (Frank Brinkkemper, Floris Smit en Dennis Muller) dat een 3D-geprinte kaart van zijn favoriete gebied won die Kadaster ter beschikking had gesteld voor de beste toepassing van geo data. Het drietal bouwde een portal voor werknemers in de logistieke sector waarin zowel gestructureerde data worden weergegeven, zoals orders en traffic-informatie, alsook social data, zoals twitterfeeds, op basis van werkelijke locatie-informatie.

Het team promovendi van de UTwente/IEBIS (Sjoerd van der Spoel, Fabian Aulkemeijer, Wouter van Heeswijk en Abhishta) werd beloond met de ballonvaart van CTT voor de meest innovatieve oplossing. Ze ontwikkelden een werkend gamified proces voor het stapelen van containers. Op een Tetris-achtig scherm kan de planner verschillende manieren uitproberen om containers op een schip te stapelen en zijn/haar score vergelijken met die van een stapelalgoritme dat eveneens door het team is geïmplementeerd.

David Lamers, Friso van Dijk en Jeroen Monteban werden door TKI Dinalog beloond met een geldbedrag van € 1000,- voor de beste overall oplossing. Ze bouwden een dashboard dat gebruikmaakt van diverse cloud scraping technologieën om realtime geschatte aankomsttijden van diverse vervoerders in een geïntegreerd overzicht weer te geven. Het dashboard is bijzonder handig voor planners en maakt handmatig checken van diverse websites overbodig.

Dankzij de deelnemende studenten en bedrijven was de supply chain hackathon van 2015 een geweldige belevenis voor iedereen! Wil je deelnemen aan de editie van 2016 (eind oktober) en laten zien wat je in huis hebt, werken aan real-life vraagstukken, mooie prijzen winnen en in contact komen met interessante bedrijven? Ben je een bedrijf en wil je graag deelnemen? Stuur een e-mail naar j.vanhillegersberg@utwente.nl met het onderwerp [hackathon]. Tot ziens in 2016!

Verslag door: Jos van Hillegersberg

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)