HomeNieuwsInnoveren: risico, kans of beide?

Innoveren: risico, kans of beide? Risk & Resilience Festival 2017

De Universiteit Twente is in 2009 gestart om een ambitieus antwoord te willen geven op wat zich in de praktijk van overheidsorganisaties en het bedrijfsleven in toenemende mate aftekent op het gebied van risicomanagement. Tijdens het eerste Risk & Resilience Festival, dat op 9 november op de campus van de Universiteit Twente wordt gehouden, staat die praktijk centraal.

Complexe ontwikkelingen

Bedrijven worden meer en meer geconfronteerd met de noodzaak hun strategie en operatie af te stemmen op complexe, maatschappelijke en klimatologische ontwikkelingen. Overheden manifesteren zich in diverse gedaanten als regelgever, opdrachtgever en als partner in zakelijke trajecten. Tegelijkertijd zien we een toenemende noodzaak, ook bij overheidsorganisaties, dat deze zich maatschappelijk verantwoorden.  Het is evident dat binnen deze context, zowel in het bedrijfsleven als binnen de overheid, een effectieve vorm van risicomanagement cruciaal is.

Essentiële processen binnen de zorg, bouwinfra, industrie, nutsbedrijven, ICT en openbare orde worden dagelijks bedreigd door interne en externe incidenten en ontwikkelingen. De gevolgen voor de betrokken individuen en organisaties zijn hierbij vaak groot. Voor bedrijven en overheidsorganisaties is het van levensbelang dat zij in staat zijn om hun producten, processen en diensten continu te vernieuwen. Om te innoveren zullen organisaties blijvend risico’s moeten durven nemen. Primair is daarbij de te beantwoorden vraag: “Wat is een acceptabel niveau van risico’s voor mijn project of organisatie?”

Om deze risico’s het hoofd te bieden zullen samenleving, organisaties en individuen veerkrachtig en weerbaar leren om te gaan met deze ontwikkelingen. Elke ontwikkeling houdt een risico in, maar ook kansen waar van geprofiteerd kan worden. Door risico's gezamenlijk het hoofd te bieden, kunnen we ze 'resilient' maken. De ISO-norm (ISO/DIS 22316) onderstreept deze norm voor 'security and resilience'. Evengoed is die veerkracht niet alleen voor organisaties, maar ook voor individuen een strategisch doel. Deze thema's staan dan ook centraal tijdens het Risk & Resilience Festival 2017.

Een terugkerend platform voor kennisdeling

Het Genootschap voor Risicomanagement en de Universiteit Twente organiseren op 9 november het eerste Risk & Resilience Festival van Europa. Een festival waarbij het halen en brengen van kennis, kunde en ervaringen van professionals uit zowel de private als publieke sector op het gebied van risicomanagement en resilience centraal zullen staan. Gekozen is voor een opzet, waarbij wetenschappers en praktijkexperts zelf de inhoud voor het programma hebben ingebracht. In totaal kent het festival 16 podia, die zijn ingedeeld naar de themagebieden strategie, juridisch, financieel, techniek, mens en operationeel en veiligheid. Op het hoofdpodium “risk & resilience” zullen twee grote mondiale ontwikkelingen centraal staan, te weten het klimaat en de migratie. Parallel aan de kennisbijeenkomsten wordt een informatiemarkt gehouden en vinden er verschillende demonstraties en culturele events plaats. Een compleet overzicht van de 85 sprekers, de 62 kennissessies en de overige programma-onderdelen vind je op de website

Nationale en internationale topexperts

De internationale keynote speaker van het festival is professor Kathleen M. Sutcliffe. Zij ontving in 2014 een bijzondere award voor haar academische en maatschappelijke verdiensten: een Bloomberg Distinguished Professorship. Samen met Carl Weick was zij de ontdekker van de ‘High Reliability Organization’. De essentie: Als ieder oor en oog in de organisatie afwijkingen ziet en openlijk benoemt, is het effect op resultaten indrukwekkend. Een betrouwbare organisatie is één, maar twee is hoe krijg je een organisatie veerkrachtig? Ontdek Kathleen’s geheim voor resilient organizational performance.

Het klimaat krijgt een prominente plaats op het festival. Zo zal Gerard van Steenhoven, directeur KNMI en deeltijdhoogleraar Meteorological and Climatological Disaster Risk Reduction aan de Universiteit Twente (foto boven), ingaan op de risico’s die verbonden zijn aan de opwarming van de aarde en de rol van waarschuwingssystemen om risico’s te vermijden. Bernice Notenboom (klimaatjournalist en filmmaker) zal haar eigen ervaringen met haar reizen naar de noordpool delen en aandacht vragen voor een bewuste verandering.

Conny Rijken (hoogleraar Human Trafficking and Globalization aan de Tilburg Universiteit) zal op basis van recent onderzoek in Griekenland ingaan op de wijze waarop migranten alles in het werk stellen om te overleven, welke uitdagingen er voor hen liggen en op welke wijze zij hiermee proberen om te gaan.

Vanuit de praktijk zal Arnoud Molenaar (Chief Resilience Officer van de Stad Rotterdam) ingaan op de wijze waarop onze havenstad investeert in veerkracht en weerbaarheid, oftewel: resilience. Hij zal een beeld schetsen van de opgaven en de thema’s die van belang zijn voor de toekomstbestendigheid van de stad. Dit alles als onderdeel van de Rotterdam Resilience strategie.

Deelnemen

Meer informatie over het programma, de sprekers en deelname vind je op de website van het festival.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)