HomeEvenementenOpen Science Kitchen: De samenleving betrekken: hoe publieksbereik Open Science ontmoet.

Samenvatting: Het werk van wetenschappers wordt soms gezien als een zwarte doos en vaak horen mensen alleen nieuwe ontdekkingen en spannende vooruitzichten in het nieuws, waardoor ze hun interesse in wetenschap kunnen verliezen. We hebben echter het publiek nodig om te steunen wat we doen, omdat ze allemaal bijdragen aan ons werk. Het publiek laten zien wie wetenschappers zijn en waar ze aan werken past ook perfect binnen de Open Science beweging. Het is essentieel om mensen te betrekken, bijvoorbeeld door scholen te bezoeken om interessante lezingen en demonstraties te geven, schoolklassen uit te nodigen voor een praktijkdag in het lab en open dagen te organiseren om mensen kennis te laten maken met wetenschappers en wetenschap achter universiteits- of industriedeuren. Dergelijke outreach-activiteiten zijn een enorme hulp om te laten zien dat wetenschap leuk en fascinerend is en waarom er elke dag zoveel energie in wetenschap wordt gestoken.