HomeEvenementenMasterclass Priemgetallen & Geheimschrift (2/3 VWO)

Masterclass Priemgetallen & Geheimschrift (2/3 VWO)

VERSLEUTEL JOUW EIGEN BOODSCHAP MET PRIEMGETALLEN

Hoe versleutelde Julius Caesar vroeger zijn geheime berichten? En waarom kan online bankieren tegenwoordig zo veilig? Priemgetallen zijn de sleutel, letterlijk en figuurlijk. Priemgetallen zijn getallen die alleen door één en zichzelf deelbaar zijn. Deze getallen hebben wonderlijke eigenschappen; er zijn er oneindig veel van dus er is geen grootste priemgetal, maar er zit weinig regelmaat in. Tijdens deze Masterclass maak je kennis met allerlei andere eigenschappen van priemgetallen door aan uitdagende problemen te rekenen. Je leert over de geschiedenis maar ook over de moderne toepassing van priemgetallen en ontdekt hoe je berichten kunt versturen die alleen de bedoelde ontvanger kan ontcijferen. Schrijf jij straks een geheime boodschap? Schrijf je in voor de masterclass priemgetallen & geheimschrift.

NA DEZE MASTERCLASS KAN JE …

• jouw eigen boodschap versleutelen met de Caesar cijfers van Julius Caesar;
  • jouw eigen boodschap versleutelen met de moderne RSA cryptografie, zoals gebruikt wordt voor online bankieren;
  • speciale eigenschappen van priemgetallen verklaren;
  • Modulo rekenen en het Euclidisch algoritme gebruiken.

VOORKENNIS

Gerelateerde schoolvakken zijn informatica en wiskunde. Het wiskundige niveau van de masterclass is vergaand, dus affiniteit hiermee is gewenst.

DATA, AANMELDEN EN KOSTEN

De bijeenkomsten vinden plaats op woensdag 7, 14 en 21 maart van 13.30 tot 16.30 uur op de University of Twente. Reservemomenten zijn woensdag 28 maart, 4 en 11 april van 13.30 tot 16.30 uur. Aanmelden kan tot 1 februari 2018.

Leerlingen van Pre-U partnerscholen kunnen zich inschrijven bij de Pre-U coördinator op school. Leerlingen van niet-partnerscholen schrijven zich, na goedkeuring van de docent, in via het inschrijfformulier. Deelname aan een 2/3 vwo masterclass kost €90,- per persoon, leerlingen van partnerscholen betalen een gereduceerd tarief van €60,- per deelnemer.