HomeNieuwsRichtlijn Shaping Hybrid Education in the 1.5m University vastgesteld

Richtlijn Shaping Hybrid Education in the 1.5m University vastgesteld

Het CvB heeft zojuist de richtlijn Shaping Hybrid Education in the 1.5 m University vastgesteld en advies gevraagd aan de Universiteitsraad. De richtlijn geeft opleidingen kwalitatieve richtlijnen om invulling te geven aan het onderwijsprogramma voor het academisch jaar 2020-2021, onder de randvoorwaarden van de overheid, bouw- en omgevingsfactoren en de onderwijskaders. Wij zien mogelijkheden voor de opleidingen om met creatieve oplossingen en onze uitgestrekte campus aan de slag te gaan. De richtlijn is bijgevoegd aan dit artikel (document is alleen in het Engels) of hier te lezen

Over de richtlijnen (in het kort)

In maart 2019 heeft de CCOw-werkgroep 'online onderwijs' richtlijnen geformuleerd voor de organisatie van het onderwijs tot 31 augustus 2020. Kernvoorwaarde voor die periode was dat al het onderwijs alleen online kon plaatsvinden, afgezien van de beperkte ruimte voor afstuderen en labgerelateerde practica. Vanaf 31 augustus is de situatie anders en complexer. Anders omdat de richtlijnen van de overheid een combinatie van online en fysiek onderwijs toestaan. Complexer omdat voor de juiste combinatie rekening moet worden gehouden met verschillende factoren die elkaar wederzijds beïnvloeden en waarvan de effecten niet volledig kunnen worden ingeschat. We benadrukken dat deze situatie naast beperkingen ook kansen schept en uitnodigt tot het ontwikkelen van structurele nieuwe en innovatieve vormen van onderwijs, als onderdeel van onze Shaping 2030-visie. Het is ook belangrijk te weten dat dit document voornamelijk kwalitatieve en niet kwantitatieve richtlijnen geeft.

Om voor deze complexe, maar ook veelbelovende situatie richtlijnen te kunnen formuleren en rechtvaardigen, is het noodzakelijk de randvoorwaarden te expliciteren. Deze verwoorden wat we wel en niet kunnen doen en wat we wel en niet willen. We onderscheiden drie soorten: 1) richtlijnen van de overheid, 2) bouw- en omgevingsfactoren en 3) onderwijskaders waaraan de UT zich committeert.

Hoe worden studenten geïnformeerd over hun opleiding?

De komende tijd gaan alle opleidingen aan de slag om hun onderwijsprogramma in te vullen. Opleidingen zullen hun (aankomende) studenten op tijd voor het academisch jaar informeren over het programma.