HomeNieuwsLeden faculteitsbesturen benoemd door College van Bestuur

Leden faculteitsbesturen benoemd door College van Bestuur

Op 19 juni jl. heeft het College van Bestuur het eerste deel van het reorganisatieplan UT2020 definitief vastgesteld. Dit deel betreft de invulling van de nieuwe faculteitsbesturen, die per 1 september a.s. van start gaan. Met de benoemingen van de leden van de faculteitsbesturen is een belangrijke stap gezet om tot een meer integrale aansturing op onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering te komen.

Het meerhoofdig faculteitsbestuur wordt bij iedere faculteit ingesteld. Via de lijn van de faculteiten moet er tot een meer integrale en eenduidige aansturing van onderzoek, onderwijs en ondersteuning worden gekomen. Daarmee moet er meer regelruimte en tijd voor onderzoekers ontstaan om wetenschap te bedrijven en externe financiering te genereren.

Verantwoordelijkheid en benoeming van het faculteitsbestuur

Het faculteitsbestuur is verantwoordelijk voor de algemene leiding en het bestuur van de faculteit. Daaronder valt ook de inrichting van de faculteit voor het onderwijs, de wetenschapsbeoefening en het bijdragen aan het bestuur van de universiteit.

Het faculteitsbestuur bestaat uit:

• decaan,
  • portefeuillehouder onderzoek,
  • portefeuillehouder onderwijs,
  • portefeuillehouder bedrijfsvoering

Daarnaast sluit een student aan bij het faculteitsbestuur in de rol van adviseur (studentassessor).

Het faculteitsbestuur is een collegiaal bestuur, met de decaan als voorzitter. Alle leden van het faculteitsbestuur worden door het College van Bestuur benoemd voor de duur van vier jaar. Indien de decaan - al dan niet tussentijds - aftreedt als lid van het faculteitsbestuur, stellen de portefeuillehouders onderzoek en onderwijs hun positie ter beschikking.

Leden van de faculteitsbesturen

Behavioural, Management and Social Sciences:

• Prof.dr. Theo Toonen, decaan
  • Prof.dr. Ellen Giebels, portefeuillehouder onderzoek
  • Prof.dr. Ciano Aydin, portefeuillehouder onderwijs
  • Drs. Marion Kamp, portefeuillehouder bedrijfsvoering

Engineering Technology:

• Prof.dr. Geert Dewulf, decaan
  • Prof.dr.ir. Bart Koopman, portefeuillehouder onderzoek
  • Dr.ir. Marjolein Dohmen-Janssen, portefeuillehouder onderwijs
  • Drs. David Korringa, portefeuillehouder bedrijfsvoering

Geo-Informatie Wetenschappen en Aardobservatie:

• Prof.dr.ir. Tom Veldkamp, decaan
  • Prof.dr.ir. Alfred Stein, portefeuillehouder onderzoek
  • Prof.mr.dr.ir. Jaap Zevenbergen, portefeuillehouder onderwijs
  • Prof. dr.ir. Freek van der Meer, portefeuillehouder Capacity Development
  • Erna Leurink, portefeuillehouder bedrijfsvoering

Technische Natuurwetenschappen:

• Prof.dr.ir. Hans Hilgenkamp, decaan
  • Prof.dr.ir. Wiendelt Steenbergen, portefeuillehouder onderzoek
  • Prof.dr.ir. Nieck Benes, portefeuillehouder onderwijs
  • dr. Christy Schoonheijt-Oude Veldhuis, portefeuillehouder bedrijfsvoering

Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI):

De benoemingstermijn van de huidige decaan bij EWI, Peter Apers, loopt per 31 december 2017 af. Zodra er een nieuwe decaan is benoemd, worden ook de portefeuillehouders onderzoek en onderwijs van het faculteitsbestuur formeel geworven en benoemd en zal ook de benoeming van de portefeuillehouder bedrijfsvoering ingaan.
Vanaf 1 september a.s. wordt EWI in de portefeuille-overleggen behartigd door:

• Prof.dr. Peter Apers, CvB-decanen en waarnemend portefeuillehouder onderzoek
  • Dr. Jan Willem Polderman, waarnemend portefeuillehouder onderwijs
  • Ir. Stephan Maathuis, directeur bedrijfsvoering

Werving studentassessor

De studentleden van de faculteitsraden worden momenteel door de decanen (in de toekomst door de faculteitsbesturen) gevraagd om met een voordracht voor de functie van studentadviseur te komen. Het streven is dat het College van Bestuur de studentadviseurs per 1 september benoemt, op voordracht van de decanen. De benoeming is voor een periode van één jaar.

Het College van Bestuur ziet er naar uit om samen met de faculteitsbesturen op te trekken en het bestuur van de universiteit vorm te geven en wenst de leden van de faculteitsbesturen veel succes in hun nieuwe rol.

Vervolgproces

Tussen september en december 2017 wordt met de faculteitsbesturen nadere invulling gegeven aan de werkwijze, rollen, taakverdeling en overlegvormen van het faculteitsbestuur in relatie tot andere overlegorganen, faculteitsraden, de ondersteunende diensten, instituten nieuwe stijl, het College van Bestuur, et cetera. Ook wordt dan gewerkt aan bijvoorbeeld mandaatregelingen en de aanpassing van organogrammen van de faculteiten. Vanaf 1 januari 2018 zijn alle besturen dan conform het Bestuurs- en beheersreglement 2018 van de UT in werking.

Meer informatie:

Is te vinden via UT2020 (intranet)

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)