HomeNieuwsVerzekering voor Ethiopische boeren tegen klimaatrisico’s
Landbouw in Ethiopië

Verzekering voor Ethiopische boeren tegen klimaatrisico’s Innovatieve microverzekeringsproduct op basis van geodata

Boeren in Ethiopië krijgen de mogelijkheid zich te verzekeren tegen klimaatrisico’s. Onderzoekers van de Faculteit ITC van de Universiteit Twente hebben meegewerkt aan een innovatief microverzekeringsproduct waarbij gebruik wordt gemaakt van satellietdata. Het project GIACIS ("Geo-data for Innovative Agricultural Credit Insurance Schemes") moet er voor zorgen dat in het seizoen 2016 zo’n 200.000 agrarische ondernemers in Ethiopië zich verzekeren. Dat aantal kan in de komende jaren uitgroeien tot miljoenen.

Vatbaar voor risico's

De meeste boeren in Ethiopië hebben minder dan 0,5 ha land. Daardoor zijn ze uiterst kwetsbaar voor risico's als gevolg van bijvoorbeeld droogte. De risico’s zijn dusdanig groot dat boeren de noodzakelijke investeringen vaak niet doen, uit vrees dat ze uiteindelijk grote verliezen zullen leiden. Ze lopen daardoor inkomsten mis en slagen er niet in zich economisch verder te ontwikkelen.

Wanneer ze eenmaal verzekerd zijn, lopen ze minder risico bij investeringen te doen die nodig zijn om hun gewassen te laten groeien. Het verzekeringsproduct verlaagt de belemmeringen voor investeringen en stimuleert economische besluitvorming door boeren, waardoor verbeterde beheertechnieken eerder worden toegepast. “Deze nieuwe verzekering zorgt voor een duurzaam verbeterde inkomenspositie van kleine boeren omdat ze beter in staat zijn de risico’s van variaties in het weer op te vangen”, aldus Sintayehu Woldemichael, director general van het Public Financial Enterprises Agency tijdens de lancering in Addis Ababa.

Toepassing van geodata

De verzekering biedt dekking tegen extreme droogte (te herkennen aan een negatieve afwijking in de ‘kleur’ van het land ten opzichte van wat normaal is) waarmee de akkers te kampen kunnen krijgen tijdens een groeiseizoen. Er wordt gewerkt met maatwerkpolissen, waarbij de periode waarin boeren zijn verzekerd beperkt wordt tot de daadwerkelijke gewasperiode. De akkers van boeren worden geïdentificeerd op basis van satellietbeelden met een hoge resolutie (1x1 km) en door middel van een app waarmee mobiele telefoons een positie kunnen bepalen aan de hand van driehoeksmetingen.

ITC heeft de methode en algoritmen ontwikkeld voor het verwerken en interpreteren van de satellietbeelden en voor het toepassen ervan in een gedegen en levensvatbaar microverzekeringsplan. Dr. ir. Kees de Bie, associate professor Spatial Information for Sustainable Agriculture aan ITC: „We hebben met behulp van geavanceerde geodata een innovatief plan ontwikkeld om lokaal weersomstandigheden vast te stellen die van invloed zijn op de gewasontwikkeling en productiviteit. We maken met behulp van kansberekeningen uiterst objectieve indexen die tegen zeer lage kosten kunnen worden aangeboden. De ontwikkelde hulpmiddelen voor risico-overdracht bieden boeren economische zekerheid, stimuleren tot investeringen op het gebied van landbouw en leiden tot duurzamere productiemethoden.”

Samenwerking

De uitvoering van het project in Ethiopië is in handen van de lokale partner Kifiya en de remote sensing is in handen van de nationale meteorologische dienst NMA. Alle agronomische aspecten zijn in handen van de Agricultural Transformation Agency (ATA) van de Ethiopische regering. ITC is als kennispartner deelnemer in de publiek-private samenwerking.

Het GIACIS maakt deel uit van het Geodata for Agriculture and Water (G4AW) programma, dat gericht is op het verbeteren van voedselzekerheid in ontwikkelingslanden door gebruik van satellietdata. Het Netherlands Space Office (NSO) voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)