HomeNieuwsTwente krijgt drie sterren voor 'healthy ageing'

Twente krijgt drie sterren voor 'healthy ageing' Europese voorbeeldregio

De regio Twente krijgt drie sterren voor haar activiteiten op het gebied van gezond ouder worden, van onder meer de Universiteit Twente, Roessingh R&D en de Twentse Zorg Academie.

Dat heeft Günther Oettinger,  Europees Commissaris voor Digitale Economie en Samenleving, bekendgemaakt. De bijbehorende Award is op 7 december in Brussel overhandigd aan Jan Binnenmars, wethouder van de gemeente Twenterand, coördinerend namens de 14 Twentse gemeenten.

De ouder wordende inwoner van Twente kan langer vitaal en zelfstandig blijven dankzij de programma’s en technologie die zijn ontwikkeld door de Universiteit Twente, Roessingh Research and Development en de Twentse Zorg Academie. In het programma Vitaal Twente zijn de krachten gebundeld, ook met overheden en bedrijfsleven, om de burger optimaal te laten profiteren van de nieuwe technologie.

Zelfcheck

Dankzij inzet van ICT kunnen ouderen bijvoorbeeld regelmatig thuis een zelfcheck uitvoeren, en worden ze gestimuleerd tot een gezond en geïndividualiseerd eet- en beweegpatroon. Ook doen ze bijvoorbeeld kennis- en geheugentests. De druk op huisartsen- en ziekenhuiszorg zal op deze manier afnemen. UT-hoogleraar Miriam Vollenbroek-Hutten leidt een Europees onderzoeksproject op dit gebied, Personalised ICT Supported Service for Independent Living and Active Ageing (PERSILLA).

Het onderzoek naar zorg-tools in de thuissituatie is in de gemeenten Enschede, Hengelo, Twenterand en Tubbergen al vertaald naar het programma Langgezond.nl. De Twentse Zorg Academie (TZA) richt zich, als netwerkorganisatie van ondernemers, overheid en onderwijs, op deze zorg op afstand.

Tijdens de driedaagse Europese Summit over digitale innovatie voor actieve en gezond ouder worden is aan 74 regio’s in Europa de status van voorbeeldregio toegekend, met een waardering tussen één en vier sterren. Naast Twente hebben in Nederland nog vier regio’s een erkenning ontvangen voor hun werk voor ouderenzorg.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692