HomeNieuwsDrie bacheloropleidingen krijgen predicaat Topopleiding

Drie bacheloropleidingen krijgen predicaat Topopleiding Technische Natuurkunde en Scheikundige Technologie voor vijfde jaar op rij ‘top’

In de nieuw verschenen Keuzegids Universiteiten 2017 zijn drie bacheloropleidingen van de Universiteit Twente als ‘Topopleiding’ bestempeld.

Technische Natuurkunde (82 punten) Scheikundige Technologie (78) en University College Twente (ATLAS, 78) ontvingen allen een score van 76 punten of hoger, goed voor het predicaat Topopleiding. Met een gemiddelde score van 60 punten steeg de UT naar plek acht van de veertien universiteiten in Nederland.

Vijfde keer op rij

Voor de opleidingen Technische Natuurkunde en Scheikundige Technologie is het de vijfde keer op rij dat zij het predicaat Topopleiding toegekend hebben gekregen en behoren al vele jaren tot de top van Nederland. Voor het University College Twente is het de tweede opeenvolgende toekenning.

In de lift

In de ranking van de Keuzegids staat de UT dit jaar op plaats acht van alle universiteiten, ten opzichte van een elfde plek vorig jaar. Twaalf van de twintig UT-opleidingen scoorden dit jaar beter en acht opleidingen staan zelfs op de eerste positie in hun categorie. Opvallend is de stijging van de opleidingen Gezondheidswetenschappen en European Public Administration. Zij scoorden respectievelijk 14 en 10 punten meer.

Voor het tweede jaar op rij verbetert de Universiteit Twente haar score in de Keuzegids. Gemiddeld genomen is de score van de twintig beoordeelde bacheloropleidingen 60, een verbetering van 2,5 punt ten opzichte van de score in 2016. Het jaar daarvoor was ook al een verbetering van 1,0 punt behaald.

Ten opzichte van de andere technische universiteiten verbetert de positie van de Universiteit Twente: Wageningen blijft de best beoordeelde universiteit van Nederland, met 74,5 punten. De TU/Eindhoven scoort 64 punten en de TU Delft sluit de rij met 57 punten. Vorig jaar stond de UT nog een half punt achter de TU Delft.

De Twentse studenten ervaren een hogere studielast dan studenten aan andere universiteiten. Echter in Enschede vallen weinig eerstejaars af, zijn de studenten tevreden over het aantal contacturen met docenten en over de faciliteiten op de campus. Verder beoordelen experts de UT als goed.

Ambitie

Thom Palstra, aankomend rector magnificus van de UT, wil de trend van de stijgende lijn in de Keuzegids ook de komende jaren blijven terugzien en zal daar samen met de decanen en opleidingsdirecteuren op inzetten: “Het is goed te zien dat een aantal van onze opleidingen zo hoog scoren bij studenten. Daar zijn we trots op. Het Twentse Onderwijsmodel dat mijn voorganger drie jaar geleden bij de UT heeft geïntroduceerd is een model waar we als UT trots op mogen zijn. Dat zie ik graag terug in de volgende resultaten van deze enquête. We zijn ons ervan bewust dat studenten bij de UT een hoge studielast ervaren. Hierover zijn en blijven we in gesprek met studenten om te bezien waar dat precies vandaan komt en hoe we die beleefde druk kunnen reduceren. Het streven dat ook alle andere bacheloropleidingen het predicaat topopleiding krijgen vind ik wel een mooie ambitie.”

Keuzegids Universiteiten 2017

De Keuzegids Universiteiten is een jaarlijkse uitgave van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI), waarin vergelijkende informatie wordt geboden over de WO-bachelors in Nederland. Daarbij gaat het onder andere om selectie-eisen, onderwijskwaliteit en baankansen na de studie. Het CHOI baseert de beoordelingen met name op de Nationale Studenten Enquête (NSE), maar neemt ook de rapporten van NVAO-visitatiepanels mee.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)