HomeNieuwsEerste afstudeerders ATLAS verzekerd van masteropleiding

Eerste afstudeerders ATLAS verzekerd van masteropleiding

De Universiteit Twente heeft in 2013 hun University College opgericht met de honours bacheloropleiding Technology and Liberal Arts & Sciences (ATLAS). Op zaterdag 25 juni ontvangen twintig leerlingen hun bachelor degree tijdens een feestelijke besloten bijeenkomst. Prof. dr. Jennifer Herek, Dean van het University College: “Deze internationale topstudenten zijn al verzekerd van prestigieuze masteropleidingen aan gerenommeerde universiteiten. De ATLAS studenten hebben door de combinatie van technologie en sociale wetenschappen een unieke en brede kijk op maatschappelijke problemen. Dat maakt deze studenten onderscheidend van andere University Colleges in Nederland.”

De dag voorafgaand aan de graduation ceremony vindt de ATLAS expo plaats op de Universiteit Twente. ATLAS studenten van het University College Twente presenteren op vrijdag 24 juni hun projecten. De circa 80 topstudenten inspireren geïnteresseerde bezoekers door hun projecten te demonstreren. Dat doen ze met een expositie en een aantal workshops gerelateerd aan het onderwijs van ATLAS.

Unieke projecten

Een goed voorbeeld van een ATLAS project geeft eerstejaars Stef Koenis met zijn onderzoek naar kweekvlees. De vraag die hij vanuit verschillende perspectieven beantwoordt, luidt: ‘Willen we als consument eigenlijk wel een ‘laboratoriumbiefstuk’ op ons bord?’ Een ander mooi voorbeeld is het project van Demi Vonk, eerstejaarsstudente. Zij toont deze middag de documentaire ‘the real life’. Hierin stelt ze zichzelf de vraag ‘Wat is nou eigenlijk het echte leven zoals volwassenen dat noemen en hoe kun je je hierop voorbereiden?’

Programma ATLAS expo

Vanaf 12.00 uur presenteren studenten hun werk in het Atrium van Ravelijn. Aansluitend worden er diverse trainingen, workshops en lezingen gegeven door studenten en docenten. De middag wordt afgesloten met een plenaire bijeenkomst, waarin Martin van der Hoef, docent van het jaar (Scheikundige Technologie en ATLAS) een lezing geeft. Ook wordt de nieuwe ATLAS-docent van het Jaar aan het einde van de dag bekend gemaakt.

Inschrijving open

Geïnteresseerden zijn van harte welkom om aanwezig te zijn tijdens de ATLAS expo. De voertaal is Engels. Bezoekers kunnen zich aanmelden via dit formulier. Daar kan je ook kiezen uit de verschillende programmaonderdelen.

Over ATLAS

Het ATLAS programma van University College Twente is voor topstudenten die bruggen kunnen bouwen tussen sociale en technische wetenschappen. Hierin ligt volgens prof. Jennifer Herek ook het onderscheid met de andere zeven University Colleges in Nederland. University College Twente biedt een driejarige, Engelstalige bacheloropleiding in Technology and Liberal Arts & Sciences (ATLAS), op de grens van beta en gamma wetenschappen. Projectgericht onderwijs ligt aan de basis van de opleiding, waar de student centraal staat.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)