HomeNieuwsUT en partners versterken zorg voor kinderen in armoede
Jongen met verdriet
Spelende kinderen

UT en partners versterken zorg voor kinderen in armoede

De Academische Werkplaats Jeugd in Twente (AWJT) heeft dankzij de aanvraag van de Universiteit Twente een subsidieaanvraag voor het ZonMw-programma ‘Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugdzorg’ gehonoreerd gekregen.  Het betreft een aanvraag met de titel: Versterking van zorg voor kinderen in armoede en kan gezien worden als een uitbreiding van de huidige AWJT.

In het onderzoek van de UT zijn Magda Boere-Boonekamp (arts maatschappij en gezondheid) en Ariana Need (hoogleraar sociologie van het openbaar bestuur) betrokken. De wetenschappers onderzoeken hoe professionals in de zorg voor jeugd, in samenwerking met gezinnen die in armoede leven, gezondheid en welzijnsproblemen bij kinderen het beste kunnen oppakken waarbij gebruik wordt gemaakt van Eigen-Kracht principes.

Kinderen in Armoede

De huidige werkplaats wordt uitgebreid met een project gericht op kinderen in armoede. Het doel is het mobiliseren van krachten van ouders en kinderen van gezinnen in armoede en praktijkprofessionals uit de zorg. De verbeterde samenwerking moet leiden tot een betere gezondheid en een beter welbevinden van kinderen die in armoede opgroeien. De focus van de werkplaats is gericht op het voorkomen van sociale uitsluiting en richt zich daarmee op de landelijke doelen rondom zorg voor jeugd waarbij samenwerking tussen organisaties en doelgroepen belangrijk zijn. In de AWJT werkt de Universiteit Twente samen met GGD Twente, gemeentes, Saxion en de Eigen Kracht Centrale. Het project gaat in december 2015 van start.

ZonMw financiert gezondheidsonderzoek én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis – om daarmee de zorg en gezondheid te verbeteren.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)