HomeNieuwsCommissie voor grootschalige infrastructuren bekend
Fotografie: Gijs van Ouwerkerk

Commissie voor grootschalige infrastructuren bekend

Op 13 juli maakte NWO de samenstelling bekend van de Permanente Nationale Commissie voor Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur bekend. Instelling van deze commissie vloeit voort uit de Wetenschapsvisie 2025 van het kabinet. Hoogleraar Politicologie Kees Aarts van de Universiteit Twente (Institute for Innovation and Governance Studies, IGS) is aangesteld als één van de twaalf leden. De commissie wordt voorgezeten door oud-rector magnificus Hans van Duijn van de Technische Universiteit Eindhoven.

Opdracht

De eerste opdracht aan de commissie is het in kaart brengen van alle grootschalige onderzoeksfaciliteiten bij universiteiten, wetenschappelijke instituten, toegepaste kennisinstellingen (TO2) en rijksinstituten. Ook de buitenlandse faciliteiten die voor Nederlandse onderzoekers toegankelijk zijn worden meegenomen. Het gaat zowel om fysieke apparaten - zoals telescopen of deeltjesversnellers - als om minder tastbare faciliteiten zoals databases, biobanken en ICT-faciliteiten. De commissie stelt vast welke behoefte er bestaat aan nieuwe faciliteiten voor fundamenteel en toegepast onderzoek. Ook kijkt de commissie naar de mogelijkheden voor publiek-publieke en publiek-private samenwerking.

Roadmap

De inventarisatie zal leidend zijn voor de update van de Nationale roadmap voor grootschalige wetenschappelijke infrastructuur. De roadmap zal bestaande en nog te ontwikkelen grootschalige wetenschappelijke infrastructuur omvatten, die voor de ontwikkeling van de wetenschap in Nederland van groot belang is. Eenmaal in de twee jaar kent NWO 80 miljoen euro toe aan onderzoeksfaciliteiten die op de roadmap staan.

Verdere taken van de commissie zijn onder andere het adviseren over de balans in infrastructuurbehoeften van de verschillende wetenschapsdomeinen (alfa/gamma, leven/medisch en béta/techniek) en het adviseren over hoe het best kan worden voorzien in een nationale ICT-onderzoeksstructuur, mede in relatie tot de Nationale Roadmap.

De eerste vergadering van de permanente commissie staat gepland op 8 september 2015.

Meer informatie

Meer informatie over de commissie en haar taken is te vinden op de website van NWO.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)