HomeNieuwsUT brengt kans terugkeer borstkanker individuele patiënten in kaart

UT brengt kans terugkeer borstkanker individuele patiënten in kaart

Wetenschappers van UT-onderzoeksinstituut MIRA hebben een systeem ontwikkeld dat de kans op terugkeer van borstkanker van individuele patiënten in kaart brengt. Op basis van gegevens over de patiënt, de oorspronkelijke tumor en de verrichte behandeling kunnen ze per jaar de kans op een terugkeer van borstkanker nauwkeurig voorspellen. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Breast Cancer Research and Treatment. Artsen kunnen op deze website samen met de patiënt eenvoudig controleren wat de kans op terugkeer van de ziekte is.

Steeds meer vrouwen in Nederland krijgen te maken met borstkanker. Door vroegere detectie en betere behandeling genezen er steeds meer van hen. Gevolg hiervan is wel dat de groep vrouwen waarbij gecontroleerd moet worden of de ziekte terugkeert steeds groter wordt. Tot 2012 werden vrouwen die genezen waren van borstkanker standaard elk jaar gecontroleerd op terugkeer van de ziekte. Sinds 2012 staat in de oncologische richtlijnen dat artsen moeten kiezen voor een geïndividualiseerde benadering, waarbij het risico op terugkeer van de ziekte bij een specifieke patiënt het vervolgtraject moet bepalen. In de praktijk gebeurt dit niet, omdat artsen simpelweg niet precies weten wat het ‘terugkeerrisico’ bij individuele patiënten is.

Kans op terugkeer

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben daarom een systeem ontwikkeld (een zogenoemd nomogram) waarmee artsen samen met patiënten eenvoudig zelf de kans op terugkeer van de ziekte kunnen bepalen op basis van de leeftijd van de patiënt, de gegevens over de oorspronkelijke tumor en de gevolgde behandeling. Het systeem geeft per jaar de kans op terugkeer van de ziekte aan, inclusief de onzekerheid van de voorspelling.

De onderzoekers hebben voor hun systeem gebruik gemaakt van gegevens van bijna 40 duizend borstkankerpatiënten uit de Nederlandse Kankerregistratie (NKR), een unieke database waarin sinds 1989 alle gegevens over het voorkomen, overleving en sterfte van alle gevallen van kanker in Nederland worden bijgehouden.

Vervolgtraject

Met het systeem hebben artsen een hulpmiddel in handen om voor individuele patiënten te bepalen hoe het vervolgtraject er het beste uit kan zien. De Universiteit Twente gaan nu aan de slag om artsen te voorzien van concrete aanbevelingen voor het plannen van de nacontroles. Voor patiënten met een zeer laag risico is het bijvoorbeeld niet nodig om elk jaar op controle te gaan, terwijl anderen wellicht vaker gecontroleerd moeten worden.

Volgens dr. Joost Klaase, chirurg in het Medisch Spectrum Twente en betrokken bij het onderzoek, is er in de medische wereld behoefte aan het systeem. “Het nomogram voor risico op borstkankerrecidief geeft ons een tool in handen om voor borstkankerpatiënten follow-up op maat te maken: patiënten met een lage recidiefkans – verreweg de grootste groep – hoeven minder vaak gecontroleerd te worden.”

Onderzoek

De publicatie maakt onderdeel uit van het INFLUENCE-project (INdividualized FolLow-Up for brEast caNCEr). Het onderzoek is uitgevoerd binnen de vakgroepen Health Technology and Services Research (HTSR) en Industrial Engineering and Business Information Systems (IEBIS) van de Universiteit Twente, in samenwerking met het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). De publicatie maakt onderdeel uit van het promotieonderzoek van Annemieke Witteveen.