HomeNieuwsOnderwijs van de toekomst, beleef het met CreaTe

Onderwijs van de toekomst, beleef het met CreaTe 26 juni – 2 juli: CreaTe week

In de periode van 26 juni t/m 2 juli biedt de opleiding Creative Technology (CreaTe) van de UT geïnteresseerden de kans kennis te maken met het kenmerkende projectonderwijs van de UT. In  het DesignLab vinden twee studenten exhibities plaats; ‘Have Fun & Play!’ en ‘Hybrid Worlds’. Daarnaast presenteren derdejaarsstudenten CreaTe in de SmartXp-zaal hun afstudeerprojecten. Opleidingsdirecteur Gerrit van der Hoeven; ‘Deze activiteiten geven een goed beeld hoe studenten van CreaTe  “learning by doing” in de praktijk brengen, en verkennen en onderzoeken hoe technologie ingezet kan worden om het leven van de gebruikers gezonder, gemakkelijker en leuker te maken.’

Studenten van CreaTe sturen zelf hun leerproces en ontwerpen en bouwen een interactieve ontwerp. Met de komst van digitale leermethoden zoals MOOCs, is doceren niet langer alleen het overbrengen van kennis, maar vooral een goede context bieden met voldoende mogelijkheden voor interactie en waarbij studenten zelf hun leerproces sturen.

26 juni: Exhibitie ‘Hybrid Worlds’

“Hybrid Worlds” is het laatste grote groepsproject in Creative Technology. De verdiepings-richtingen “New Media” en “Smart Technology” worden hier in een project geïntegreerd. Thema van de installaties die dit jaar gemaakt worden is “Physical Data Visualisation”. Een voorbeeld is een “world population tank”, een ander een visualisatie van het aantal fietsers op de campus. De installaties kunnen vrijdag 26 juni vanaf 11:00 in het DesignLab bekeken worden, vanaf 15:30 is ook het publiek welkom bij een borrel.

1 juli: Afstudeerpresentaties

Het afstudeerproject is het laatste grote project van derdejaarsstudenten CreaTe. De onderwerpen worden o.a. aangedragen door commerciële bedrijven, gezondheids- en onderzoeksinstellingen, en hebben daardoor een gevarieerd karakter. De rode draad van elk afstudeerproject is het inzetten van bestaande technologie op een creatieve en innovatieve wijze binnen een van te voren bepaald toepassingsdomein. Op 1 juli vindt het CreaTe afstudeercolloquium plaats waar meer dan 40 derdejaarsstudenten CreaTe elk een 15 minuten durende presentatie (Engels) geven. Presentaties zijn verdeeld over een 10-tal parallelle ochtendsessies (9:00-12:15) en een plenaire middagsessie, inclusief de studentenverkiezing van het afstudeerproject met de grootse “coolness” factor (13:00-18:00). Deze afstudeerpresentaties vinden plaats in het Smart Xp in gebouw Zilverling.

2 juli: Exhibitie ‘Have Fun & Play!’

Binnen het vak ‘Have Fun & Play!’ van CreaTe wordt nauw samengewerkt met het multimedia artfestival GOGBOT. De beste ontwerpen worden geëxposeerd op GOGBOT in september. Dit jaar is het thema van het vak ‘the Internet of Things’. Hierbij krijgen alle objecten om ons heen een internetaansluiting, zodat de koelkast bijvoorbeeld automatisch melk kan bestellen als die op is. Binnen de student-installaties krijgt dit thema vorm door een vintage huiskamer waarin alle apparaten communiceren; een virtual-reality ritje dat je kunt maken in een opgeknapte auto en internetvoetstappen die je altijd blijven achtervolgen. Klik hier voor het programma.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)