HomeNieuwsInternationale Studenten Barometer: UT scoort goed

Internationale Studenten Barometer: UT scoort goed

De Universiteit Twente scoort goed in de herfst-editie (Autumn Wave) van de Internationale Studenten Barometer, die op donderdag 2 april is uitgebracht. Van de acht deelnemende Nederlandse onderwijsinstellingen scoort de UT het hoogst. De Universiteit Twente staat op een 24e plek (van de 39) in Europa en 108e plek (van de 183) in de wereld. Studenten werden in het tevredenheidsonderzoek bevraagd over thema's als het ontvangst, de faciliteiten en dienstverlening en de kwaliteit van de studie.

Score

De ontvangst van internationale studenten door het International Office wordt zeer positief beoordeeld. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het begeleiden bij visa-aanvragen. De Universiteit Twente scoort daarmee plek 1 in Nederland, plek zes in Europa en plek 21 wereldwijd. Ook de waardering voor de internationale studentenverenigingen viel op, met een eerste plek in de nationale ranglijst, negende in Europa en 32e wereldwijd.

Verbeteren

De survey is voor de Universiteit Twente niet alleen een mooie manier om het studieklimaat te kunnen vergelijken met andere onderwijsinstellingen, maar helpt de UT tevens inzichtelijk te krijgen op welke punten zij de dienstverlening voor de studenten kan verbeteren. Zo heeft het International Office van de UT naar aanleiding van eerdere ervaringen afspraken gemaakt met banken om het gemak om een rekening aan te vragen door buitenlandse studenten te vergroten. Omdat de enquête jaarlijks nagenoeg dezelfde vragen bevat, geeft het een goed beeld van de ontwikkelingen van studenttevredenheid sinds 2009.

In het bijzonder kijkt de Universiteit Twente in de komende jaren naar de wijze waarop zij internationale studenten meer werkervaring kunnen laten opdoen tijdens hun studie. De benchmark laat zien dat internationale studenten tijdens hun studie behoefte hebben aan het voorbereiden van hun carrière door gerichte werkervaring in het veld.

Internationaal

Op de internationale kaart is er voor de Nederlandse instellingen nog wel wat winst te behalen. Zo is het voor de internationale studenten in Nederland bijvoorbeeld moeilijk om een bijbaan te vinden. Ook is het verkrijgen van betaalbare en goede huisvesting in met name de grote steden een probleem. Op veiligheid en uitdagend onderwijs scoren de instellingen wel goed.

International Student Barometer

De International Student Barometer is een initiatief van I-Graduate, een internationaal onderzoeksinstituut voor het onderwijs, en wordt sinds 2009 gehouden. Aan de ISB hebben zo'n 165.000 respondenten van 209 onderwijsinstellingen in 18 landen meegedaan.

In de periode oktober tot en met december 2014 zijn alle internationale studenten van de onderwijsinstellingen uitgenodigd. Voor de UT gaat het daarbij om zo'n 3.100. Bijna duizend hebben de enquête ingevuld. Naast de Universiteit Twente nemen in Nederland ook de Universiteit van Amsterdam, de VU, de Rijksuniversiteit Groningen, de Erasmus Universiteit Rotterdam en Wageningen UR deel, alsmede de Hogeschool van Rotterdam en Saxion Hogescholen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)