HomeNieuwsStudent Ruben Joosse wint ingenieursprijs voor gedragswetenschappen

Student Ruben Joosse wint ingenieursprijs voor gedragswetenschappen

Op donderdag 23 januari reikte professor Karen van Oudenhoven-van der Zee, Decaan van Gedragswetenschappen de Hugo Münsterberg Engineering Award uit aan Ruben Joosse, student Psychologie. Deze prijs voor het beste ontwerpgericht onderzoek kreeg Joosse voor zijn applicatie om professionals te ondersteunen in het opvolgen van de JGZ-Richtlijn Secundaire Preventie Kindermishandeling. Joosse ontving een zeefdruk gemaakt door Pieter Frank de Jong en een geldbedrag van 750 euro.

Voorafgaand aan de uitreiking gaf emeritus-hoogleraar Tjeerd Plomp, een van de grondleggers van Toegepaste Onderwijskunde binnen de UT een lezing over ontwerponderzoek en mochten de drie genomineerden, waaronder Ruben Joosse in een korte pitch een toelichting op hun masterscriptie geven. Anneloes Post en Ilona Hein ontvingen geen prijs maar werden door de jury lovend toegesproken. De jury constateerde dat de drie geselecteerde masterscripties (2012-2013) een mooi voorbeeld zijn van ontwerpgericht onderzoek en voldeden aan criteria gericht op een brede kijk op ontwerpen.

Voor de driekoppige jury vormde aandacht voor evaluatie en implementatie van het product het doorslaggevend aspect bij de jurering. Zij stelden vast dat de winnaar Ruben Joosse bij de evaluatie duidelijk liet zien of het ontworpen product inderdaad het geconstateerde probleem zal oplossen. Het instrument wat Ruben Joosse heeft ontwikkeld biedt expertise op het gebied van kindermishandeling. Het ondersteunt hulpverleners bij elke stap in het beslissingsproces. Het instrument wordt inmiddels verder ontwikkeld door softwareontwikkelaars.

Hugo Münsterberg Engineering Award
De prijs is vernoemd naar Hugo Münsterberg, een Duits-Amerikaanse psycholoog die een eeuw geleden toegepaste psychologie al als een technische wetenschap beschouwde en een toegepaste aanpak voorstelde. Emeritus-hoogleraar Jules Pieters van Toegepaste Psychologie stelde de prijs vorig jaar in, via de stichting DoCenter om aandacht te vragen voor ontwerpen binnen de opleidingen Psychologie, Communicatiewetenschap en Onderwijskunde. Hij wil daarmee graag studenten stimuleren ontwerpgericht onderzoek te doen. Het is de eerste keer dat deze prijs wordt uitgereikt. Masterstudenten gedragswetenschappen komen elk jaar in aanmerking voor de award als ze voor hun scriptie een opdracht hebben uitgevoerd volgens deze benadering.