HomeNieuwsUniversiteitsbibliotheek open, maar stiltegebied dicht

Universiteitsbibliotheek open, maar stiltegebied dicht

Door wateroverlast na de hevige regenval op 25 juli is het stiltegebied noodgedwongen gesloten. De Universiteitsbibliotheek is open en biedt voorlopig genoeg capaciteit. In het voorste gedeelte zijn circa 100 studieplekken, waaronder de PC-plekken, en 5 projectruimtes (te reserveren via de webroombooking) beschikbaar. Ook op vloer 3 zijn er 39 studieplekken, inclusief studieruimtes voor 1-3 personen.

Wanneer gaat het stiltegebied weer open?

Helaas weten we dat nog niet precies, maar uiteraard zo snel mogelijk. Voor de vloerbedekking en de plafonds hebben we te maken met een levertijd van een aantal weken. Samen met Campus & Facility Management collega’s doen we er alles aan om open te gaan voordat de volgende tentamenperiode begint op 15 oktober.

Geluk bij een ongeluk

Mede door deze wateroverlast kunnen we weer een stap zetten in de richting van de nieuwe visie, die vorig jaar ontwikkeld is in samenwerking met bureau Eyckveld (omgevingspsychologen). De nieuwe vloerbedekking komt in mooie natuurlijke tinten en heeft een rustigere uitstraling dan de oranje/rode vloerbedekking. Het nieuwe kleurschema werkt opwekkend/stimulerend en draagt bij aan een prettige omgeving om in te studeren. De stoerheid van de industriële betonlook van het gebouw wordt verzacht. Er is gekozen voor blauw-grijze tinten, passend bij het uitzicht op de Hollandse luchten, en groene tinten, passend bij het uitzicht op de groene omgeving. De midden zone in het stiltegebied is het verst van het daglicht verwijderd en wordt zo licht mogelijk gehouden. Het patroon vloeit door alle ruimtes heen, waardoor in de toekomst een andere indeling van de ruimte mogelijk is. Alles samen maakt dit het stilte deel van het studielandschap frisser en lichter. De materialen hebben een hoge akoestische waarde en reduceren lawaai van schuivende stoelen.

Zie ook, vanuit het oogpunt van Campus & Facility Management, het artikel in UToday.