HomeNieuwsCuriousU 2018: met ambitie bouwen aan een innovatieve internationale summer school

Meer deelnemers, meer courses en meer nationaliteiten: in een notendop de ambitie voor de vierde editie van CuriousU, die dit jaar van 12 tot 21 augustus wordt gehouden. Met het behalen van die ambitie gaat het de goede kant op, ziet het projectteam, onder leiding van Rianne Kaptijn (S&B), tevreden.

Groot bereik

Om en nabij de 300 deelnemers zullen dit jaar deelnemen aan de summer school in festivalstijl. “We zien dat we er in slagen met minder middelen meer mensen te bereiken”, ziet projectteamlid Floris Metzner (Marketing & Communicatie). “Dat komt omdat we langzamerhand een naam onder potentiële deelnemers krijgen: veel deelnemers komen uit het netwerk van studenten die eerder hebben deelgenomen. Wat we nog graag zouden zien, is dat we ook via onze partneruniversiteiten nog een grotere groep studenten bereiken. Daar ligt nog wel potentieel.”

Het aantal deelnemers is vergelijkbaar met vorig jaar, met daarbij de kanttekening dat de prijs voor deelname dit jaar is gestegen. Daarvoor krijgen de deelnemers wel een uitgebreider programma terug. Nieuw dit jaar zijn onder meer de courses Blockchain Tech en Robot Interaction Design Experience; courses die nauw aansluiten bij de actualiteiten. De nieuwe courses zijn populair, evenals Smart Cities, Health & Happiness en EntrepreneurialU.

Verificatie van certificaten

Bij een event als CuriousU hoort vanzelfsprekend innovatie. Metzner: “Dit jaar hebben we een applicatie ontwikkeld waarmee de certificaten kunnen worden geverifieerd. Dat betekent dat met behulp van een code op het certificaat straks op de website van de Universiteit Twente kan worden gekeken of het certificaat daadwerkelijk is uitgegeven en ook aan de persoon op wiens naam het certificaat staat. Dat maakt dat het niet meer mogelijk is certificaten te vervalsen.”

De deelnemers aan CuriousU krijgen voor de diverse masterclasses een certificaat uitgereikt, waar naast hun persoonlijke gegevens ook de inhoud van de course en de study load in ECTS staat aangegeven. “Dit is een mooie eerste stap om partijen die een certificaat van een deelnemer in handen te geven te laten controleren of het certificaat ook daadwerkelijk door ons is uitgegeven en dat de inhoud er van klopt. Wellicht zou dit voor veel meer certificaten die we als UT uitgeven een optie kunnen worden.”