HomeNieuwsOnline Open Day: binnengluren bij de UT vanaf je luie stoel

Online Open Day: binnengluren bij de UT vanaf je luie stoel

Niet alle studiezoekers zijn in de gelegenheid alle interessante universiteiten voor hun vervolgstudie te bezoeken. Tijd en afstand vormen vaak een grote belemmering om de open dagen te kunnen bezoeken. Dus waarom niet optimaal gebruik maken van de digitale mogelijkheden? De Universiteit Twente hield woensdag voor het eerst een Online Open Dag.

Zo'n 1.000 studenten maakten gebruik van de mogelijkheid om digitaal een goede indruk van de UT op te kunnen doen: horen, zien en ontdekken hoe het er op de UT aan toe gaat en hoe andere studenten het studeren in Enschede ervaren. Studenten en medewerker hebben daarvoor gezamenlijk een programma opgezet om toekomstige bachelor- of masterstudenten zo goed mogelijk te informeren over wat er kan en mag.

Dagprogramma

Tijdens de Online Open Dag konden bezoekers op verschillende manieren informatie inwinnen: door te chatten met docenten en adviseurs van de verschillende opleidingen bijvoorbeeld, of met de huidige studenten om meer te weten te komen over het studentenleven in de stad. Een interactieve kaart, met volop 360 graden foto's en video's, vormde de basis voor een interactieve campusrondleiding, waarin de diverse voorzieningen, gebouwen en onderzoeksfaciliteiten voorbij kwamen.

Uit de statistieken bleek dat veel bezoekers relatief lang op de Online Open Dag verbleven: gemiddeld namen ze zo'n 1,5 uur deel aan de paneldiscussies. Bezoekers waren niet alleen afkomstig uit het buitenland: ook veel Nederlandse studiezoekers namen deel aan de virtuele open dag.

Verkennen van de mogelijkheden

Rana Gabriel Taquini, communicatieadviseur internationaal bij de UT en projectleider van de Online Open Dag: "Voor ons was het een geweldige uitdaging om de vele mogelijkheden die een dergelijk digitaal platform te bieden heeft te verkennen. Er is een grote groep potentiële studenten die niet in staat zijn om onze reguliere open dagen te bezoeken. Reistijd en kosten spelen daarin veelal een rol. Maar op deze manier hebben we ze toch goed inzichtelijk kunnen maken wat ze kunnen verwachten van studeren aan de UT en leven in Enschede."

Op de website van de Open Online Day kun je een deel van de informatie die is gebruikt voor de dag terugvinden. Zo is de virtuele tour nog steeds te gebruiken, alsmede de 360 graden foto's en video's, alsook de informatie over de enkele relevante onderwerpen voor studiezoekers.