HomeNieuwsStudenten Universiteit Twente recyclen plastic met zelfgebouwde ‘afvalmachines’

Studenten Universiteit Twente recyclen plastic met zelfgebouwde ‘afvalmachines’

Op 13 maart 2018 onthullen studenten ‘Precious Plastic Recycling Machines' in DesignLab Universiteit Twente. Het resultaat van wekenlang lassen, snijden, schilderen, assembleren én een gedeelde passie: een oplossing vinden voor plastic afval.

De Precious Plastic Machines vermalen plastic afval met een shredder. Via een compressor en oven smelten de vlokken plastic binnen een paar uur om tot ‘gave, nieuwe en nuttige producten’, aldus Lisanne de Weert, aandrijver van het project. “De 1,1 KW motor maakt de 6 mm dikke messen allesvernietigend met een snelheid van zo’n 60 rotaties per minuut. Test het vooral niet uit door je hand erin te steken,” grijnst ze.

Lisanne de Weert (23 jaar, masterstudente Industrial Design Engineering en Mechanical Engineering, links op eerste foto) werkte wekenlang met medestudenten aan recyclingmachines in DesignLab.

Circulair denken

Vanaf november werkte De Weert aan de machines. Ze begeleidde bouwavonden in de workshops van DesignLab, verzamelde materiaal – zoveel mogelijk tweedehands – en promootte het initiatief onder medestudenten en instanties. Dat ging niet zonder slag of stoot. “Materialen leken onvindbaar of superduur. Onderdelen passen niet altijd, en assemblage is ingewikkelder dan tekeningen doen vermoeden.” Dankzij hulp van andere UT- en Saxion-studenten – met achtergronden van business tot engineering - slaagde de missie toch.

De Weert hekelt de ‘weggooicultuur’. “We raken onze band met producten teveel kwijt. Bruikbare, schaarse grondstoffen in verkeerde vorm zijn niets meer dan afval. Wij als studenten zien waarde in de ‘afvalresten’. Met deze machines stap je uit het lineaire productiesysteem. Niet alleen om onze eigen ecologische footprint te verkleinen, maar als een stap richting circulair denken wereldwijd, vanuit DesignLab Universiteit Twente.”

Feestelijke opening

Het eindresultaat van het project is voor het eerst te bewonderen tijdens de Precious Plastic Machines Opening op 13 maart (20:00 – 23:00) in DesignLab. De Weert nodigt medestudenten, medewerkers van Universiteit Twente, bedrijven en ‘iedereen die een stap wil zetten richting duurzamer werken’ van harte uit.

Dit project in DesignLab is onderdeel van het Precious Plastic-initiatief: een wereldwijde community die werkt aan het bestrijden van vervuiling door plastic. Meer informatie: Precious Plastic Machines Opening website.