HomeNieuwsTweemaal hoog Japans bezoek

Tweemaal hoog Japans bezoek

Deze week bezochten twee afzonderlijke delegaties uit Japan de Universiteit Twente en Novel-T. Beide delegaties kwamen naar Twente om kennis te maken en te leren.

Japan heeft een eigen variant van het topsectorenbeleid dat we in Nederland ook hebben. Een delegatie met daarin wetenschappers, de eindverantwoordelijke van het Japanse ministerie van Economische Zaken en de directeur van het Japanse programma over high tech materialen, bezocht deze week de Universiteit Twente. Geert DeWulf, decaan van de faculteit Engineering Technology, was een van de mensen die de delegatie begeleidde. “Dit bezoek kwam tot stand na een open uitnodiging van voormalig rector Ed Brinksma die tijdens een bezoek aan Japan, de Japanners vroeg om Twente te bezoeken. Deze delegatie kwam hier met twee doelen: het verder aanhalen van de relatie met onze universiteit – en dan in het bijzonder op het gebied van materialen – en leren hoe wij samenwerken met het bedrijfsleven en onze spin off bedrijven.”

Tijdens het bezoek zijn drie eerste projecten benoemd waarop de UT met de Japanners zal samenwerken, maar dat moet een opmaat vormen voor structurele samenwerking op het gebied van materialen. Dewulf gaat er van uit dat we komend jaar een structurele en geformaliseerde samenwerking kunnen afsluiten.

Delegatie Kansai-regio

Een grote delegatie afkomstig uit de Kansai-regio in Japan, de thuishaven van onder meer belangrijke Japanse elektronicagiganten, bezocht de Universiteit Twente en Novel-T. De regio, waar zo’n 21 miljoen mensen wonen, heeft een bruto nationaal product dat vergelijkbaar is met Nederland. De delegatie, bestaande uit zeventien topmensen van acht grote bedrijven, maakte een achtdaagse rondreis langs de belangrijkste Europese innovatie-ecosystemen. Zakenrelaties hadden de organisatoren op het hard gedrukt dat ze tijdens de tour Twente zeker moesten aandoen. Wilbert Pontenagel, werkzaam bij Novel-T was intensief bij het bezoek betrokken: “De delegatie was erg geïnteresseerd in onze ervaringen met ondernemerschap, het start-up ecosysteem dat we opgezet hebben en de kruisbestuiving tussen wetenschap en bedrijfsleven. Ze wilden met namen weten hoé we het in de praktijk deden.”

De delegatie werd eerst welkom geheten door Victor van der Chijs, de voorzitter van het College van Bestuur van de UT. Vervolgens kregen ze een kijkje in de ondernemende keuken van Twente. Zo kregen ze een uitgebreide uitleg over hoe de regionale geschiedenis heeft geleid tot een innovatief ecosysteem en een ondernemende houding. Spin-off bedrijf 4Silence liet zien hoe nieuwe wetenschappelijke kennis rechtstreeks kan leiden tot een goedlopend commercieel bedrijf en hoe dat bedrijf kan profiteren van het Twentse ecosysteem. En een vertegenwoordiger van Thales lichtte vervolgens toe dat dit laatste niet alleen voor startende ondernemingen geldt, maar ook voor multinationals.

Pontenagel is trots dat een dergelijke delegatie, naar Twente – de andere kant van de wereld – afreist om van ons te leren. “Ik hoop en verwacht dat dit kennismakingsbezoek zal leiden tot een diepgaande samenwerking met universiteit en ondernemingen uit de Kanzai-regio. Het is namelijk goed om innovatieve ecosystemen aan elkaar te verbinden. We kunnen allemaal veel van elkaar leren.”