HomeNieuwsLeerlingen Twents Carmel College winnen Hannover Messe Challenge

Leerlingen Twents Carmel College winnen Hannover Messe Challenge

De winnaar van de tweede Hannover Messe Challenge voor scholieren is deze week bekend gemaakt. Het gaat om het Twents Carmel College.

De winnaars bedachten een Virtual Reality-app die patiënten met arm- en handfunctieproblemen ondersteunt in het revalidatieproces. In totaal deden er 38 teams van Overijsselse scholieren mee aan de Challenge. De organisatie lag in handen van de Universiteit Twente, Saxion, Windesheim, TechYourFuture, Platform Techniek Deventer en Techniekpact Twente. In totaal deden 150 leerlingen mee aan deze scholierenchallenge. 38 teams van Overijsselse scholieren bedachten allemaal een oplossing voor een vraagstuk van een bedrijf of organisatie in Oost-Nederland.

Eerste plaats

Dennis Hoeve (teamcaptain), Dylan Koopmans, Justin Westenbroek en Mitchel Wildenborg van het Twents Carmel College bedachten de revalidatie-app. De revalidant traint in een virtuele wereld en heeft hiervoor alleen een VR-bril, een joystick en een telefoon, tablet of laptop nodig. Er zijn verschillende trainingsmogelijkheden voor kinderen en voor volwassenen. Zo is er keuze uit een programma waarbij de gebruiker een parcours aflegt terwijl obstakels moeten worden getrotseerd. Of een game waarbij een zo hoog mogelijke score moet worden gehaald. Door inzet van deze app is intensief trainen mogelijk, zonder continue één op één begeleiding van een therapeut.

Aangename verrassing

De jury vond de oplossing innovatief, goed doordacht en heel mooi uitgewerkt. Bovendien is het haalbaar en direct toepasbaar. Anke Kottink-Hutten, onderzoeker bij Roessingh Research and Development: “We waren aangenaam verrast door de goed uitgewerkte Virtual Reality applicatie. Het lijkt goed inzetbaar omdat de app individueel in te stellen is, een voorwaarde voor toepassing binnen de revalidatie.” Bekijk het filmpje dat het team maakte over hun oplossing.

Tweede en derde plaats

Een tweede team van het Twents Carmel College behaalde de tweede plaats met hun idee voor Waterschap Vechtstromen. Het team ontwikkelde een plan om minder medicijnresten in afvalwater te krijgen. Op de derde plaats eindigde een team van het Greijdanus College, locatie Zwolle. Zij ontwikkelden een plan voor Robertpack voor audiovisuele ondersteuning bij support op afstand. De beide teams gingen naar huis met respectievelijk 250 euro en 100 euro.

Uitstekend perspectief op de arbeidsmarkt

De organisatoren van de challenge en de deelnemende bedrijven en organisaties willen de interesse van leerlingen aanwakkeren voor een technische opleiding en – na afronding daarvan – een baan in de techniek. Zowel nu als in de toekomst is er groeiende vraag naar hoogopgeleide technici in Oost-Nederland. Niet alleen in de hightech industrie maar ook in sectoren als de gezondheidszorg, bouw en logistiek. De keuze voor een technische opleiding biedt daarmee een uitstekend perspectief op de arbeidsmarkt.

Over de Challenge

Een onderdeel van de Challenge was een bezoek aan de Hannover Messe op 24 april. De leerlingen maakten er niet alleen kennis met de nieuwste innovaties en technologische ontwikkelingen. Ze ontdekten ook waar hun interesse binnen wetenschap en technologie naar uit gaat. Dit kan hen helpen bij het maken van de juiste studiekeuze.

De bedrijven en organisaties die een opdracht indienden zijn: Aannemersbedrijf Haafkes Veldwachter, Robertpack Industrial & Packaging Equipment, Roesingh Research and Development, PHB Deventer, Van Lente systeemintegratie, Van Wijnen Bouw, Waterschap Drents Overijsselse Delta en Waterschap Vechtstromen. De Challenge is een initiatief van Universiteit Twente, Saxion, Windesheim, Techniekpact Twente, TechYourFuture en Platform Techniek Deventer.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)