HomeNieuwsNationale Studenten Enquête: UT-studenten zeer tevreden over prettige sfeer

Nationale Studenten Enquête: UT-studenten zeer tevreden over prettige sfeer

De studenten van de Universiteit Twente beoordelen de sfeer op hun opleiding als top. Het is de meest opvallende conclusie uit de Nationale Studenten Enquête, waarin studenten jaarlijks worden ondervraagd over hun studie-ervaringen.

De score van 4,31 (op een schaal van 1 tot 5), is goed voor plek twee van alle dertien universiteiten in Nederland. Voor vwo-scholieren is sfeer een belangrijke factor bij de keuze voor een universiteit.

Stijgende lijn

Voor het vierde jaar op rij heeft de UT haar score in de Nationale Studenten Enquête (NSE) zien stijgen. Op de drie beoordelingscategorieën (algemeen, sfeer, aan te bevelen) ging de score in de afgelopen vier jaar omhoog. In 2014 scoorde de UT op het onderdeel 'je studie in het algemeen' een 3,89, in 2017 is dat cijfer een 4,08. De score is goed voor plaats zeven in de lijst van dertien universiteiten, waarbij de scores overigens dicht bij elkaar liggen.

Op de vraag of de studenten hun opleiding zouden aanbevelen aan vrienden, familie of collega's scoort de UT eveneens elk jaar steeds beter: van een 4,05 in 2014 naar een 4,20 in 2017.

Verbetering in de breedte

Op nagenoeg alle 18 onderdelen ligt de score van de UT dit jaar hoger dan vorig jaar. De studiefaciliteiten (0,32 punt boven het landelijk gemiddelde), en voorbereiding op een beroepsloopbaan (+0,25) zijn positieve uitschieters in het oordeel van de studenten over de verschillende facetten van hun studie. De ervaren studielast blijft een continu punt van aandacht. Het is het enige thema waarop de Universiteit Twente onder het landelijk gemiddelde scoort. De score ligt 0,04 punt lager.

“De stijgende lijn is een goede erkenning voor alle tijd en energie die wordt gestoken in het verbeteren van het onderwijs. Onze medewerkers zijn uitermate betrokken bij hun vak en dat vertaalt zich terug in de waardering”, aldus Thom Palstra, rector magnificus van de Universiteit Twente. “Bovendien laat de ontwikkeling zien dat we luisteren naar de studenten. Ook op punten als studielast hebben we in de afgelopen tijd opnieuw grote voortgang geboekt.”

“Ambitieus en betrokken”

Harm Dijkstra, lid van de Universiteitsraad namens de fractie DAS

Met deze stijgende lijn laat de UT organisatie zien dat zij niet alleen ambitieus is, maar ook ieder jaar grenzen verlegt. Daar zijn we als studenten best trots op!

Harm Dijkstra, lid van de Universiteitsraad namens de fractie DAS

Ivan Remijn, lid van de Universiteitsraad namens Ureka

In de Universiteitsraad merkte ik pas het belang van de NSE voor de reflectie op ons onderwijs. Des te meer is de enquête voor mij de manier om mijn waardering voor de opleiding te uiten. De docenten om mij heen zijn enorm betrokken bij hun studenten en ik vind het leuk dat je dat ook dit jaar in de cijfers terugziet.

Ivan Remijn, lid van de Universiteitsraad namens Ureka

Over de Nationale Studenten Enquête

De Nationale Studenten Enquête geldt als belangrijke informatiebron voor studiekiezers. De uitkomsten worden bijvoorbeeld meegenomen in publicaties als de Keuzegids van Studiekeuze123 en de Elsevier-beoordelingen voor beste studies. Ook helpt het de universiteiten hun onderwijs te verbeteren en is het een belangrijk onderdeel van het gesprek tussen de studenten en de universiteit over de kwaliteit van het onderwijs. Nieuw dit jaar is het thema Internationalisering. Voor de NSE zijn landelijk 260.000 studenten van de 13 universiteiten ondervraagd.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)