HomeNieuwsSusanne Wichman nieuwe secretaris Universiteit Twente

Susanne Wichman nieuwe secretaris Universiteit Twente

Het College van Bestuur heeft Susanne Wichman per 1 februari 2018  benoemd als nieuwe secretaris van de Universiteit Twente.

Susanne Wichman is sinds 2008 werkzaam voor de Universiteit Twente. Als Directeur Servicecentrum Student & Onderwijs (nu CES) richtte zij zich onder andere op de herpositionering van de  Bureaus Onderwijszaken (BOZ), de implementatie van de onderwijssystemen Osiris, Blackboard en Syllabus, de herpositionering van de Onderwijskundige Dienst (nu CELT) en invoering van de  Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) voor zittende docenten.

Sinds 2013 is Susanne Wichman projectmanager bij Strategie & Beleid. Vanuit deze functie was zij de trekker van de Instellingstoets onderwijskwaliteitszorg die de UT in 2013-2014 succesvol heeft doorlopen. Sinds de instellingstoets is zij programmaleider voor onderwijskwaliteitszorg op instellingsniveau. Andere onderwerpen en trajecten waar Susanne zich op richt, zijn de verdere ontwikkeling van het University college Twente en de Honours Programmes. Daarnaast  is zij voorzitter van het programmateam Lange Termijn Strategische Huisvesting (LTSH) en heeft zij de totstandkoming van het LTSH-plan geleid. Verder is ze sinds 2009 voor het OBP lid van het ambassadeursnetwerk ter bevordering van vrouwen naar hogere posities. Ten slotte is ze sinds ruim een jaar bestuursadviseur van de Student Union.

Vóór haar loopbaan bij de UT vervulde Susanne diverse functies bij Saxion Hogeschool, eerst als stage- en scriptiecoördinator en docent managementinformatiesystemen en taalbeheersing bij de opleiding Bedrijfskundige Informatica, vervolgens als studentendecaan en later als hoofd van de afdeling Informatie, Studenten en Onderwijsondersteuning.

De rol van secretaris die Susanne Wichman gaat invullen is gericht op het stimuleren van samenwerking, transparante besluitvorming en realisatiekracht, met het oog op het verhogen van de wendbaarheid van de universiteit. De nieuwe secretaris bewaakt het integraal management van de UT en daarmee het samenspel tussen College van Bestuur, faculteiten en de ondersteunende diensten. Anders dan voorheen is de nieuwe secretaris geen algemeen directeur en leidinggevende van de dienstdirecteuren van de UT.

Victor van der Chijs is verheugd over de benoeming van Susanne Wichman: “Alle adviezen die in de benoemingsprocedure zijn gegeven zijn unaniem positief. Voor de  UT is het essentieel om alert en daadkrachtig in te spelen op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen (regionaal, nationaal, internationaal). Dit brengt een nieuwe focus voor de secretaris met zich mee, gericht op het verhogen van impact. Het gaat hierbij om o.a. samenwerking, transparantie, snelheid in besluitvorming en monitoring van de uitvoering ervan. We zijn er van overtuigd dat Susanne met haar kennis, ervaring en visie de functie van secretaris van de universiteit uitstekend zal vervullen.”

Susanne Wichman zelf over haar benoeming: “Werken voor de UT betekent voor mij in de eerste plaats  een bijdrage te kunnen leveren aan de opleiding en vorming van studenten. Zij zijn de toekomst. Al bijna 10 jaar geniet ik van geïnspireerde en betrokken studenten en collega’s en ben ik blij dat ik zinvol werk kan doen, steeds gericht op de verdere ontwikkeling van de UT. Als secretaris krijg ik de kans om, nog meer dan nu via de huidige projecten, als verbindende schakel te fungeren binnen de veelkleurige en veelzijdige UT-community. Graag wil ik mijn enthousiasme en ervaring inzetten om samen met collega’s en studenten de slagvaardigheid van de UT te vergroten.”

Het College van Bestuur feliciteert Susanne met haar benoeming en wenst haar veel succes in de uitoefening van de functie.

Contactpersoon: Bertyl Lankhaar, Woordvoerder College van Bestuur, tel 053 489 2210