HomeNieuwsUniversiteit Twente meest ondernemende universiteit

Universiteit Twente meest ondernemende universiteit Eerste plek in Elsevier / ScienceWorks Valorisatie Ranking 2013

Op dinsdag 11 juni is de Universiteit Twente uitgeroepen tot de beste Nederlandse universiteit op het gebied van valorisatie: het vertalen van wetenschappelijke kennis voor maatschappelijk en economisch nut. Naast onderwijs en onderzoek is valorisatie de derde kerntaak van universiteiten. Universiteit Twente voert de Valorisatie Ranking 2013 aan, die tijdens het congres Dag van de Valorisatie bekend werd gemaakt. De ranking is een samenwerking van onderzoeks- en adviesbureau ScienceWorks en Elsevier.

In de Valorisatie Ranking zijn universiteiten beoordeeld op drie verschillende rollen: de ondernemende, de samenwerkende en de communicerende universiteit. Wanneer de scores per categorie bij elkaar worden opgeteld, presteert de Universiteit Twente (UT) het beste. Daarnaast scoort de UT het hoogst binnen de categorie ondernemende universiteit.

Ondernemende universiteit
Uit het onderzoeksrapport van ScienceWorks en Elsevier komt naar voren dat de UT: 'met kop en schouders boven de rest uitsteekt als de ondernemende universiteit'. In de samenwerking binnen Kennispark Twente zijn alle voorzieningen voor startende ondernemers gebundeld: de innovatiecampus biedt de meeste voorzieningen voor innovatieve bedrijven. En ook met het seed fonds biedt de UT (startende) ondernemers, meer dan andere universiteiten, ondersteuning op financieel gebied. Dr. Kees Eijkel, directeur van Kennispark Twente, geeft aan: "De samenwerking tussen de universiteit en zijn omgeving heeft voor een enorme sprong gezorgd in onze productiviteit. Prachtig om te zien dat dit nu herkend wordt."

Meer informatie
De Valorisatie Ranking is dit jaar voor de tweede keer gepresenteerd. De vorige ranking is uit 2011. Bezoek de website van ScienceWorks voor meer achtergrondinformatie over de ranking.