HomeNieuws10 mei: Green Team Twente presenteert haar auto

10 mei: Green Team Twente presenteert haar auto Extreem zuinige auto moet omgerekend 1000 km op één liter benzine rijden

Op donderdag 10 mei presenteert Green Team Twente, bestaande uit 11 studenten Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente, haar zelfgebouwde en extreem duurzame auto. Het team doet van 17 tot en met 19 mei in Rotterdam mee aan de Shell Eco-marathon Europe, een race waar zuinig rijden centraal staat. De auto van het team moet omgerekend 1000 kilometer kunnen rijden met één liter benzine. Green Team Twente zal donderdag 10 mei aan pers en publiek de auto tonen waarmee het denkt de race in Rotterdam te gaan winnen.

Tijdens het evenement zullen ruim 200 teams uit heel Europa een race van 10 rondes rondom het stadion van Ahoy afleggen. Binnen deze teams bestaat er een grote diversiteit, aangezien er in twee klassen deelgenomen kan worden en verschillende brandstoftypen zijn toegestaan.

Green Team Twente neemt deel in de UrbanConcept klasse, waarbij de auto voorzien moet zijn van een aantal alledaagse accessoires, zoals een ruitenwisser, verlichting en een kofferbak. Verder dient de auto elke ronde een korte stop te maken. Als brandstof heeft het Twentse team voor waterstof gekozen die door een brandstofcel wordt omgezet naar elektriciteit.

De auto van Green Team Twente bevat een reeks inventieve oplossingen, die moeten zorgen dat de auto zo min mogelijk brandstof verbruikt. Om te beginnen is er een aandrijving met naafmotoren, die de elektriciteit zeer efficiënt omzetten naar beweging, gekoppeld aan een systeem dat de remenergie opslaat en hergebruikt bij het optrekken. Verder heeft het team een lichtgewicht chassis ontworpen met slechts één centrale buis en is de ophanging, die ook direct voor de vering zorgt, gemaakt van koolstofvezel. Ook de carrosserie is gemaakt van een koolstofvezellaminaat, dat zo licht mogelijk geconstrueerd is door het laminaat alleen waar nodig te verdikken. Tot slot kent de auto een geavanceerd meet- en regelsysteem, dat de snelheid zo constant mogelijk zal houden en het remmen en optrekken zo efficiënt mogelijk laat verlopen.

Wil je onze auto komen bewonderen, ben je benieuwd naar de details van onze oplossingen, of heb je nog vragen naar aanleiding van dit bericht? Op donderdag 10 mei vindt de perspresentatie van de auto van Green Team Twente plaats, in gebouw de Vrijhof (gebouw nummer 47) op de campus van de Universiteit Twente. Vanaf 12:00 uur is er ontvangst met koffie en thee, waarna om 12:45 uur de presentatie zal beginnen. Naderhand is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Alle geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om deze presentatie bij te komen wonen.

Noot voor de pers

Meer informatie over de vorderingen van het team vindt u op www.greenteamtwente.nl. Contactpersoon voor de pers is Pjotr Kerssens, te bereiken op 06-24917329 of p.kerssens@student.utwente.nl.