HomeNieuwsNobelprijswinnaar Chemie geeft openbare lezing op de Universiteit Twente

Nobelprijswinnaar Chemie geeft openbare lezing op de Universiteit Twente De Nederlandse Natuurkundige Vereniging en de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging organiseren samen voor het eerst Fysica-Chemie 2012.

Op 30 mei 2012 geeft Dan Shechtman, Nobelprijswinnaar voor de Chemie 2011, een lezing over zijn ontdekking van quasikristallen. Deze lezing vindt plaats tijdens Fysica-Chemie 2012 en is voor iedereen toegankelijk.

Het is voor het eerst dat de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) en de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) samen een symposium organiseren. Het programma is tweeledig. Overdag is het programma met name bedoeld voor fysici, chemici en studenten. 's Avonds is het programma ook voor een breder publiek toegankelijk.

Binnen het avondprogramma vinden er twee openbare lezingen plaats. Zo zal Metin Tolan, hoogleraar Experimentele Natuurkunde aan de Technische Universiteit van Dortmund, een lezing geven over de 'fysica van het voetbal'. In zijn populair wetenschappelijke voordracht doet hij een voorspelling voor de voetbaluitslag Nederland - Duitsland tijdens het EK op 13 juni.

Vervolgens is Dan Shechtman aan het woord. Hij won in 2011 de Nobelprijs voor de Chemie met zijn onderzoek naar quasikristallen, ook wel quasi periodieke materialen genoemd. In 1982 deed Shechtman zijn baanbrekende onderzoek. Shechtman is al ruim 26 jaar hoogleraar aan de Technion Israel Institute of Technology in Haifa. Hier werd hij verkozen tot 'permanent beste docent'.

Geïnteresseerden voor de openbare lezing zijn vanaf 19.00 uur welkom in gebouw Carré op de campus van de Universiteit Twente. De lezing begint om 19.30 uur.

Zie voor meer informatie over Fysica-Chemie 2012 de website: http://www.Fysica-Chemie2012.nl