HomeNieuwsICT Personality Award voor UT-wetenschapper prof. Peter Apers

ICT Personality Award voor UT-wetenschapper prof. Peter Apers

Tijdens het Nationaal ICT~Gala op donderdag 13 december, heeft prof. dr. Peter Apers de ICT Personality Award gewonnen. Deze prijs werd uitgereikt door ICT~Office, de branchevereniging van 550 IT-, telecom-, internet- en officebedrijven in Nederland. Apers is wetenschappelijk directeur van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente. Hij ontving de prijs samen met prof. dr. ir. Arnold Smeulders, hoogleraar Multimedia Informatieverwerking aan de Universiteit van Amsterdam en het CWI.

De ICT Personality Award is een eerbetoon van de Nederlandse ICT-sector aan diegene die zich het afgelopen jaar bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de sector. De prijs werd dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt door ICT~Office, de belangenbehartiger van de Nederlandse ICT- en officesector.

In zijn toespraak, bij de ontvangst van de prijs, ging Apers in op het belang van ICT voor de samenleving. Apers: "De invloed van ICT op de samenleving neemt alleen maar toe, wanneer ICT niet goed functioneert hebben we er al snel allemaal last van. Denk aan storingen bij 112, bij de NS of rondom internet bankieren. ICT-bedrijven zijn in hoge mate verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze samenleving. Ik daag daarom de bedrijven uit om samen met kennisinstellingen te werken aan betere ICT."

Roadmap ICT
Apers leverde, net als Smeulders, een belangrijke bijdrage aan de ICT Roadmap voor alle topsectoren. De roadmap geeft de prioriteiten en onderwerpen aan voor fundamenteel en toegepast ICT-onderzoek en de agenda voor ICT-innovaties met een groot potentieel. In de roadmap wordt voorgesteld om ICT-onderzoeksprogramma’s te starten op de ICT-uitdagingen voor de topsectoren. De focus ligt hierbij op een zestal sector overstijgende thema's met grote economische voordelen. Deze thema's zijn: ICT om op te vertrouwen; ICT-systemen voor monitoring en control; ICT voor een verbonden wereld; Data, data, data; Toegevoegde waarde van informatie in ketens en Persoonlijk en sociaal kapitaal.

Onderzoeksinstituut CTIT
Apers is sinds 1985 hoogleraar aan de Universiteit Twente in Databases. Sinds 2002 is Apers wetenschappelijk directeur van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente, dat uitgroeide tot een van de grootste academische ICT-instituten in Nederland. Ook is hij directeur van het 3TU Netherlands Institute for Research on ICT (3TU.NIRICT) en voorzitter van de Technologiestichting STW.