HomeNieuwsUT viert Internationale Vrouwendag

UT viert Internationale Vrouwendag Samen vooroordelen doorbreken

Vandaag, op Internationale Vrouwendag, presenteert de Universiteit Twente een aantal initiatieven om vooroordelen te doorbreken, de positie van vrouwen en degenen die zich als vrouwen identificeren te versterken en de gezondheid en het welzijn van vrouwen te verbeteren. Op 8 maart begint een week van reflectie en diverse evenementen rondom het thema van dit jaar: #BreakTheBias. ''We maken van deze gelegenheid gebruik om mensen bewust te blijven maken van de vooroordelen waarmee vrouwen in de academische wereld te maken krijgen en tegelijkertijd blijven we deze vooroordelen binnen de UT bestrijden'', zegt DE&I Officer Sterre Mkatini (zij/haar).

De dag begint met een rondetafeldiscussie die wordt georganiseerd door het Female Faculty Network van de UT. Dit inspirerende evenement heeft als centrale vraag 'Met welke vooroordelen krijgen vrouwen in de academische wereld te maken en welke uitdagingen komen daaruit voort?' Het Female Faculty Network Twente is het professionele netwerk van vrouwelijke wetenschappers aan de Universiteit Twente. Wil je meediscussiëren, meld je dan aan voor dit hybride evenement.

Vrouwengezondheid

Een multidisciplinaire groep onderzoekers werkt samen in een speciaal onderzoekprogramma met de naam Women’s Health, dat zich richt op het oplossen van problemen op het gebied van gezondheid en welzijn van vrouwen in verschillende levensfasen. De nieuwe samenwerking moet leiden tot nieuwe technologieën, specifiek voor de gezondheid van vrouwen. ''Op dit moment is medisch onderzoek nog primair gericht op mannen, wat niet altijd optimale resultaten oplevert voor vrouwelijke patiënten. Mannen en vrouwen vertonen soms andere ziekteverschijnselen en kunnen ook anders reageren op behandelingen. Binnen onze multidisciplinaire onderzoeksgroep aan de UT richten we ons op het ontwikkelen van nieuwe technologieën die specifiek nodig zijn voor vrouwengezondheid, zodat de diagnose en behandeling beter op de patiënt kunnen worden afgestemd. We werken aan het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van vrouwen gedurende hun hele leven. Daar profiteren niet alleen de vrouwen zelf van, maar ook hun kinderen en geliefden. Het heeft dus effect op de maatschappij als geheel'', zegt prof. dr. Sabine Siesling, voorzitter van Women's Health. Sinds vandaag heeft Women’s Health een eigen website over al het onderzoek op het gebied van vrouwengezondheid aan de Universiteit Twente.

Tentoonstellingen op de campus

Een ander belangrijk onderdeel van Internationale Vrouwendag aan de UT wordt gevormd door twee tentoonstellingen in de Universiteitsbibliotheek. De eerste tentoonstelling, Women of Mathematics throughout Europe, bestaat uit portretfoto's van vrouwelijke wiskundigen uit heel Europa. In de tentoonstelling delen zij hun ervaringen als wiskundigen en rolmodellen. De tweede tentoonstelling gaat over het dagelijks leven van vrouwelijke studenten en medewerkers en wordt georganiseerd door de studentengroep van Amnesty International Enschede. Beide tentoonstellingen zijn te zien van 8 tot en met 25 maart. Sterre: ''We vinden het geweldig om te zien dat al deze initiatieven vanuit de gemeenschap komen. Dat laat zien dat bevordering van gendergelijkheid echt een urgent onderwerp blijft.''

Meer informatie

Er zijn de hele week nog andere activiteiten en evenementen waar je meer te weten kunt komen over vooroordelen in de academische wereld. Het volledige programma is te vinden op de website over Internationale Vrouwendag aan de UT 2022. Op deze website vind je meer informatie en kun je je aanmelden voor evenementen. Ga voor meer informatie over Internationale Vrouwendag naar de website International Women's Day 2022.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)