HomeNieuwsCollege prof. Michel van Putten: hoe data artsen helpt bij moeilijke beslissingen

Bij een coma is iemand niet bij bewustzijn en ontstaat er schade aan de hersenen. Hoe ernstig die schade is, weet je pas als iemand wakker wordt. Of niet?

Met het onderzoek van prof. Michel van Putten (TechMed Centre, UT) kan hij binnen 24 uur voor 50 tot 60 procent van de mensen in coma een goede voorspelling doen van hoe diegene uit de coma komt. En het enige wat hij daarvoor hoeft te doen, is zo snel mogelijk een hersenfilmpje maken bij de patiënt.

Michel vertelt erover in een speciaal college bij Universiteit van Nederland.

De productie en dit onderzoek zijn mede mogelijk gemaakt dankzij de collega's van Michel: Marleen Tjepkema Cloostermans, Jeannette Hofmeijer, Joost le Feber, Monica Frega en een aantal studenten Technische Geneeskunde
Meer info over de vakgroep: Clinical Neurophysiology