HomeNieuwsUT onderzoeker Annemieke Witteveen ontvangt KNAW Early Career Award

UT onderzoeker Annemieke Witteveen ontvangt KNAW Early Career Award

Twaalf jonge onderzoekers uit alle domeinen van de wetenschap krijgen een KNAW Early Career Award. De prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk voor elk van de laureaten. De Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben. UT onderzoeker Annemieke Witteveen ontvangt de prijs voor onder andere haar onderzoek naar een methode om het risico op terugkeer van borstkanker te voorspellen. Ze is de eerste UT'er die de prijs ontvangt.

Annemieke Witteveen is assistant professor personalized eHealth technology for oncology in de onderzoeksgroep Biomedical Signals and Systems. Met haar onderzoek wil ze de kwaliteit van leven na kanker verbeteren. Daarvoor ontwikkelt ze modellen voor persoonlijke voorspellingen, monitoring en aanbevelingen voor de late effecten na kanker. Een voorbeeld hiervan is een online model om het risico op terugkeer van borstkanker te voorspellen, die dagelijks in ziekenhuizen gebruikt wordt. Ze leidt verschillende projecten op het gebied van eHealth technologie, onder andere over de optimale behandeling van kankergerelateerde vermoeidheid, slimme monitoring, en de invloed van leefstijl op het krijgen van late effecten na kanker.

De prijs

De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro. Dit bedrag mag door de laureaten naar eigen inzicht worden besteed aan hun onderzoekscarrière. Witteveen ontvangt ook het kunstobject Extended Jewellery van Laura Klinkenberg (1992). Dit is een messing schroef met een ‘twist’. “De twist heb je zowel in de wetenschap als in de kunst nodig om tot nieuwe ideeën te komen. Ook staat de twist symbool voor tegendraadsheid in het onderzoek”, aldus KNAW. De uitreiking van de KNAW Early Career Award vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op 14 februari 2023.

Over Annemieke Witteveen

Annemieke Witteveen is assistant professor personalized eHealth technology for oncology in de onderzoeksgroep Biomedical signals and Systems (BSS; Faculteit EEMCS) en het onderzoeksprogramma Personalized eHealth Technology (PeHT; TechMed Centrum). Ze heeft technische geneeskunde en Health sciences aan de UT gestudeerd om daarna bij de onderzoeksgroep Health Technology and Services Research (HTSR; Faculteit BMS) haar PhD onderzoek te doen. Ze is daarnaast ook een van UT’s uitgelichte wetenschappers.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)