HomeNieuwsERC beurs voor flexibele injectienaalden

ERC beurs voor flexibele injectienaalden

Voor zijn nieuwe project INSPIRE waarbij flexibele naalden ingezet worden bij ablatie ontvangt UT-professor Sarthak Misra een ERC Proof of Concept. Deze financiering van 150.000 euro voor 18 maanden wordt alleen beschikbaar gesteld aan onderzoekers die eerder een ERC-award kregen. INSPIRE is een samenwerking tussen klinische en industriële partijen. De bedoeling van de ERC Proof of Concept is dat het onderzoek omgezet wordt in een commerciële of maatschappelijke waardevolle propositie.

De behaalde resultaten binnen het project INSPIRE zijn toepasbaar op een reeks minimaal invasieve chirurgische instrumenten en inzetbaar bij een aantal behandelmethoden, zoals een biopsie, een ablatie, specifieke medicijn toediening en endovasculaire procedures. INSPIRE heeft als doel om de invasieve behandelmethoden verder te verminderen, om klinische uitkomsten te verbeteren, om het trauma voor patiënten te minimaliseren en om de behandeling van niet-operabele patiënten mogelijk te maken.

ERC Grant in 2014

De door Sarthak Misra in december 2014 behaalde ERC Grant van 1,5 miljoen euro voor flexibele naalden leverde reeds de nodige succesvolle preklinische studies met kadavers en biologische weefsels op. Het inbrengen van naalden is een van de meest voorkomende minimaal invasieve chirurgische ingrepen. Denk aan biopsies van tumoren, of het inbrengen van radioactieve deeltjes bij de behandeling van prostaatkanker. Het nadeel van de naalden is dat ze stijf zijn en soms hun doel missen, bijvoorbeeld doordat de patiënt of een orgaan beweegt. Ook is het met de stijve naalden onmogelijk om langs weefsels of botten heen te manoeuvreren. Flexibele naalden bieden de oplossing. De naalden waar Misra aan werkt zijn nauwkeurig op sub-millimeterniveau. Bij ablatie waarbij de arts de elektrische prikkels blokkeert in het hart die het ritme verstoren is nauwkeurigheid van levensbelang.

Sarthak Misra

Sarthak Misra werkt sinds 2009 bij de Universiteit Twente. Hij is momenteel hoogleraar bij het Department of Biomechanical Engineering binnen de Faculty of Engineering Technology. Hij geeft leiding aan het Surgical Robotics Laboratory. Hij is verbonden aan het MIRA – Institute for Biomedical Technology and Technical Medicine. Hij is ook verbonden aan het Department of Biomedical EngineeringUniversity of Groningen en University Medical Center Groningen. Sarthak behaalde zijn doctoraat bij de afdeling Werktuigbouwkunde aan de Johns Hopkins University, Baltimore, VS. Voordat hij aan zijn studie begon aan bij Johns Hopkins, werkte hij drie jaar lang als een analist bij MacDonald Dettwiler and Associates bij het International Space Station Program. Sarthak ontving zijn Master of Engineering in Mechanical Engineering aan de McGill University, Montreal, Canada. Van de European Research Council (ERC) ontving hij de Starting en Proof-of-Concept-beurzen, de VENI- en VIDI-awards van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), de fellowship van de Stichting Link Foundation, de fellowship van McGill Major en de NASA Space Flight Awareness Award. Hij is co-voorzitter van de technische commissie voor chirurgische robotica van IEEE Robotics and Automation Society en co-voorziter van het technische comité van IFAC voor biologische en medische systemen. De brede onderzoeksinteresse van Sarthak betreft voornamelijk het gebied van toegepaste mechanica op zowel macro- als microschalen. Hij is geïnteresseerd in het modelleren en regelen van elektromechanische systemen met toepassingen op medische robotica.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)