HomeNieuwsVergroten leefbaarheid campus Universiteit Twente via Utmaintain

Vergroten leefbaarheid campus Universiteit Twente via Utmaintain

Het Living Smart Campus project ‘UTMaintain: improving liveability’ van de Universiteit Twente is gericht op het vergroten van de leefbaarheid op de campus.

Met het UTMaintain platform kunnen campusbewoners snel en eenvoudig een mankement aan hun kamer, flat of een fietspad online doorgeven. De status van een onderhoudsaanvraag en de reparatiedatum zijn dan meteen in te zien. Dit vergroot de betrokkenheid van de bewoners bij hun omgeving, en vraagt ook om snellere actie door de partijen die het onderhoud verzorgen.

Bron: Rikkert Harink Fotografie

Bedenkers van UTMaintain zijn de onderzoekers Alberto Martinetti en J. Roberto Reyes García. Beiden hebben aan den lijve ondervonden hoe lastig het is om gebreken in hun woonomgeving te melden voor reparatie en onderhoud. Alberto Martinetti geeft aan: “Het is vaak lastig om erachter te komen bij wie je moet zijn als je iets ziet in de woning of op de campus dat om reparatie vraagt. Als je niet meteen bij de juiste persoon komt wordt je vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Het duurt dan lang voordat iets wordt gerepareerd. Of je hoort niets meer en op een dag kom je erachter dat iets is gefikst, of niet. Wij vonden het beter om als bewoner op de campus zelf actief bij te kunnen dragen aan onderhoud van onze eigen leefomgeving. Dat maakt je medeverantwoordelijk en geeft je het gevoel ergens bij te horen.”

Roberto Reyes licht toe: “De campus is de perfecte plek om een dergelijke tool als UTMaintain te ontwikkelen en uit te proberen. We willen het hiermee voor de mensen die hier wonen, werken en studeren mogelijk maken om medeverantwoordelijk te zijn voor het onderhoud van deze omgeving.”

Een win-win-win situatie voor gebruiker, onderhoudsorganisatie én Universiteit Twente

Zowel voor de gebruiker als voor de onderhoudsorganisatie en de UT biedt UTMaintain voordelen.
De gebruiker kan verzoeken doen tot onderhoudsinterventies, via foto’s de situatie uploaden, de status van het verzoek controleren en informatie ontvangen over toekomstige onderhoudsacties in de eigen (woon)omgeving.
Het onderhoudsbedrijf kan snel en gemakkelijk met de gebruikers communiceren, interventies plannen of vragen om verdere monitoringacties.
Voor de UT biedt UTMaintain de mogelijkheid om een ieder op de campus van informatie over onderhoud te voorzien. Dit draagt bij aan  de betrouwbaarheid en veiligheid op de campus. Bovendien is dit online platform een bewijs dat de UT op vele fronten op moderne wijze communiceert met haar omgeving, niet alleen vanuit onderzoeksoogpunt, maar ook vanuit het dagelijks leven op de campus.

UTMaintain in ontwikkeling samen met De Veste

Het UTMaintain project is momenteel in ontwikkeling. Woningstichting De Veste, die woningen aan studenten verhuurt op de campus, is geïnteresseerd in het platform en is gesprekspartner voor de beide onderzoekers om het mogelijk samen verder te ontwikkelen.

Masterstudenten die het vak ‘Design for Maintenance and Operations’ van de Universiteit Twente volgen hebben eerste ideeën voor het ontwerp van het online platform gepresenteerd. De verwachting is dat een eerste concept begin volgend jaar getest kan worden. De projectleiders zijn nu op zoek naar studenten en ontwikkelaars die betrokken willen zijn bij het project of de ontwikkeling willen mee financieren. Geïnteresseerden kunnen met Alberto Martinetti of Roberto Reyes contact opnemen.

Living Smart Campus

UTMaintain is één van de projecten van Living Smart Campus (LSC) van de Universiteit Twente, het programma gericht op campusontwikkeling. LSC bestaat uit een verzameling projecten vanuit onderzoek, onderwijs en/of de ondersteunende diensten, waarbij de campus gebruikt wordt als living lab.

Meer info

Ga naar: www.utwente.nl/livingsmartcampus. Wil je betrokken zijn bij dit onderzoeksproject neem dan contact op met Alberto Martinetti or J. Roberto Reyes García. Henk Swaters is vanuit de dienst LISA bij dit UTMaintain project betrokken.